Hej!
Jag är 29 år och heltidsanställd. Inkomst cirka 1 400 000 SEK per år + 228000 SEK tjänstepension.
Kommer framgent börja få en inkomst från ett sidoprojekt. Initialt 15 000 SEK per månad i lön (brutto). Detta kommer öka över tid, och förväntas vara cirka 60 000 SEK om några månader. Kommer även under närmsta 3 åren få ägarskap i detta projektet (byggs upp gradvis under 36 månader).
Jag planerar att investerar dessa pengar långsiktigt. Har inget behov av att plocka ut dessa i nuläget.
De alternativ som finns är:
-
Anställd privatperson
a. Jag plockar ut 15 000 SEK som lön varje månad, skattar för dessa, och investerar sedan privat genom mitt Avanzakonto.
b. Jag får ägandeskap i projektet som privatperson -
Startar eget AB
a. Jag fakturerar projektet motsvarande 15 000 SEK varje månad. Investerar sedan dessa pengarna genom mitt AB.
b. Jag ser till att mitt ägandeskap i projektet blir igenom mitt AB.
Med tanke på min (relativt) höga lön på mitt nuvarande heltidsjobb, så kommer det bli en del skattande på dessa pengar, ifall jag plockar ut det som lön. Tänker därför att ett AB kan vara vettigt.
När det kommer till ägandeskapet i sidoprojektet (som är ett AB det också) - vad finns det för för- och nackdelar kring att vara ägare som privatperson vs AB?
Jag är själv, som ni märker, ganska rookie i detta. Därav att jag vänder mig till forumet för tips och råd!
Uppskattar alla tips och råd!