Hej,
Vad tycker ni jag ska göra?
- har ett AB med 100% ägarskap som säljer SEO tjänster, omsätter numer i princip noll 2024 men har 450 i tillgångar investerat via bolaget i diverse startups via en ängelfond (ett AB där jag äger 10%)
- 80 kkr (åttio tusen) i kassan
- har inte personal o inga löner eller utdelning senaste 2 år och bara en kost för bokföringstjänst etc på ca 10.000 kr/år.
- Jag komittat mig till ängelfond att stoppa in ytterligare 230.000 kr i september 2024 som jag tänkt antingen investera privat eller genom aktieägartillskott i mitt AB o sen via mitt AB skicka till ängelfond där jag äger 10%.
Mål:lägst kostnad utan risk för att mina investeringar ryker om mitt AB där mina investeringar mot förmodan skulle gå i konkurs/likvidation i framtiden. Minimal risk idag men ändå.
Fråga 1: Jag avser att fortsätta min SEO Business och försöka sälja lite mer vid sidan av mitt jobb, bör jag starta ett nytt AB där jag flyttar investeringar, typ Holding? Om ja skulle du tycka att det är värt tid o kostnad för aktiekapitalet och ha 2 AB att sköta istället för 1? Och bör jag stoppa investeringar vi en koncernmoder? Om inte moder varför?
Fråga 2: Borde jag göra enligt ovan aktieägartillskot i mitt AB för att investera?
Om ja: med eller utan villkor typ marknadsmässig ränta? Eller bättre att investera privat?
Vad som är jobbigt privat är att jag då via bolag kommer äga typ 8% av aktierna i fonden och 2% privat. Splittrat samt att jag kommer att behöva deklarera varje år. Därav