Går i tankarna att starta företag på sidan av anställning

Hej

Länge sen jag postade här men jag går i tankarna att ge mig in i företagsvärlden inom e-handel och tankarna är skapa ett AB.

Jag är dock lite rädd att säga upp mig från min trygga anställning där jag idag har runt 550k kr/år inkomst och vill starta upp mitt AB på sidan för se hur det går.

Nu till frågan, kan jag plocka ut lön alt utdelning från mitt AB samtidigt som jag får lön från min arbetsgivare?

Jag har en miljard frågor kring företagandet men tänker vi börjar här :slight_smile:

Ja, det är inget konstigt med det. Dock får man hålla koll på brytpunkterna för skatt.

Dock bör du få ett skriftligt OK från din arbetsgivare att du får starta upp ett företag och hålla på med annan business samtidigt som du är anställd.

1 gillning

Även om det inte är i samma branch?

Är det bättre att börja som enkild firma och skala upp till AB när man ser det går bra?
Kanske missförstått men är enklare att ta ut pengar från företaget i form av uttag?

I lagen om anställningsskydd (LAS) anges att arbetstagaren har rätt att ta annan anställning så länge den andra anställningen inte leder till att du inte kan fullgöra ditt arbete på ett fullgott sätt, konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada eller på något annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet.

Då tolkar jag det inte kommer vara ett problem då planen är det kommer jobbas med under fritid, helger osv. Förändras det är det rimligt att man för en dialog, gå ner till deltid osv, tänker jag.

Det kan skapa ett problem trots att du gör det på din fritid.
Om din arbetsgivare tycker att du är för trött för att göra ett bra arbete hos arbetsgivaren pga att du jobbat med annat på din fritid och inte lyckats vila tillräckligt kan vara problematiskt för dig.

Detta kan faktiskt vara reglerat i kollektivavtal eller ditt anställningsavtal under punkten “lojalitetsplikt”.

Kolla upp lojalitetsplikt och bisyssla och vad som står i dina avtal om detta. Dock har du alltid LAS du måste följa.

2 gillningar

Njae, jag brukar avråda från enskild firma om det inte är direkt tvunget (jordbruksfastighet, skog eller liknande). Om du ska köra, kör det som ett AB, inte minst för det juridiska skyddet.

Det finns en tråd här:

2 gillningar