Har försökt söka genom forumet men inte hittat något bra som rör min fundering.
Vill starta upp en hobbyverksamhet i syfte att dra in lite extra pengar. Nu funderar jag på vad som är enklast och bäst.
Här är förutsättningarna:
Betalar statlig skatt på lönen från mitt jobb
Kommer köpa utländska tjänster för 500-1000 SEK per månad ex moms
Kommer sälja digital mjukvara till en aktör som agerar som marknadsplats (dvs B2B)
Det ekonomiska kan skötas med gratiskonto hos PayPal och Bokio
Osäker på om jag kommer dra in 1000 eller 1000000 kronor per år
Vad finns det för nackdelar och fördelar med att köra en enskild näringsverksamhet för att bygga upp ett personligt varumärke?
Är det värt kostnaden för ett AB om jag är osäker på hur mycket jag kommer kunna dra in i bolaget, med tanke på att jag kommer lägga minst 40h/vecka på mitt vanliga jobb?
Kommer min SGI påverkas om jag kör eget företag (och spelar det roll vilken typ)?
Måste jag avsluta företaget om jag blir uppsagd från mitt vanliga jobb?
Många frågor och få svar från min egen lilla vrå. Hoppas ni kan hjälpa mig rätt här .
Om du tjänar under gräns för statlig skatt tror jag det bara är fördelar med enskild. Speciellt kan du göra förenklat årsbokslut och slipper betala revisor.
Det här spelar helt klart roll. Är din lön över gränsen bör du starta ett AB istället. Eller om du tror att du kommer gå över med din hobby + vanlig lön.
Det här spelar ingen roll, du kan driva AB med förenklat bokslut utan revisor.
Man får göra förenklat bokslut och behöver ingen revisor sålänge man omsätter mindre än 3 miljoner per år, vilket TS inte kommer göra. Om det nu skulle bli ett “problem” att man måste ha en revisor för att man omsätter över 3 miljoner så har man nog råd med detta ändå
Ja, allt överskott från enskild näringsverksamhet skattas som inkomst.
Om du vill lyfta A-kassa kan du sätta bolaget ”vilande”, men jag tolkar det som att A-kassorna är rätt restriktiva på den punkten. Du får hur som helst inte ha NÅGON verksamhet igång om du tar ut A-kassa.