Har läst om möjligheten att få hjälp med likvidering av AB här Frågor vid avveckling av ett AB - Nr 34 av Oskar19
Det bolag jag vill likvidera är extremt enkelt. Har någon gjort det själv och är det svårt? Tänkte spara dom där ca 10.000 kronorna.
Har läst om möjligheten att få hjälp med likvidering av AB här Frågor vid avveckling av ett AB - Nr 34 av Oskar19
Det bolag jag vill likvidera är extremt enkelt. Har någon gjort det själv och är det svårt? Tänkte spara dom där ca 10.000 kronorna.
Nu har jag inte likviderat ett bolag, men det låter inte jättejobbigt. Jag skulle inte ta mer än någon tusenlapp för att köpa ett bolag och fusionera in det. Fusioneringen innebär inget jättejobb.
Men kör på en likvidering och uppdatera gärna i tråden.
Tänk på att det eventuellt tillkommer kostnad för bank, årsbokslut mm för ytterligare ett verksamhetsår plus ca 2 tkr från Bolagsverket.
Det krävs tydligen en likvidator när man inte haft en revisor. Man kan anmäla en egen men bolagsverket bestämmer om den är kvalificerad. Känns lite lurigt att inte veta mer om den bedömningen om en likvidator men jag ska ringa Bolagsverket.
Spännande! Återkoppla gärna med deras svar.
Vill du lösa det under morgondagen kan jag säkert ge dig ett bättre pris på bolaget (baserat på eget kapital). Skriv i DM i sådana fall.
Har varit i samma situation, men har nu p g a ändrade förutsättningar beslutat att behålla bolaget. Jag var i a f i kontakt med bolagsverket och frågade om likvidatorn behövde vara jurist eller liknande, men det behövdes inte enligt “kundtjänstens” nivå 2. Jag frågade också om en ekonomiutbildad person kunde tänkas vara lämplig och det instämde de principiellt med.
Jag tyckte det blev för krångligt, så köpte tjänsten istället. Kostade mig 7500:- och kände att det var värt det.