Har gjort en lyckad investering via AB i ett onoterat Inc bolag i USA som kommer köpas av en annan aktör inom kort. Tanken är att jag säljer av större delen av mitt innehav (cirka 3 miljoner dollar) men jag är lite fundersam på upplägg.
Eftersom jag spenderat mycket tid i Portugal har jag även möjlighet att ansöka om NHR innan den dörren stängs nu vid årskiftet. Står på grund av detta inför följande vägval för att maximera vinsten och investera vidare på ett bra sätt.
Startar bolag på Madeira/Portugal pga frihandelszonen och 5% bolagsskatt för bolag på Madeira. Säljer in mina andelar till det bolaget (underprisöverlåtelse) och säljer sedan en stor del direkt, vilket inte borde innebära någon skatt i bolaget. Fortsätter sedan investera via bolaget i onoterade och noterade tillgångar.
Gör i scenario 1 total exit från Sverige och fixar NHR med motivationen att skatten blir betydligt lägre (jämfört med svenskt ab → lön/utdelning) för mig när jag tar ut pengar från bolaget? Verkar vara 0% på utdelningar up till 20 000 Euro, 20-40 20% och sen 25% på allt över? Dock är jag lite osäker på hur det blir med skatt på eventuell lön med bolag på Madeira och NHR status, 20%?
Omvandlar mitt nuvarande AB till holdingbolag och skapar nytt bolag för själva verkamheten (enmanskonsult) för att skydda kapitalet. Eller är det bättre att starta ett nytt dedikerat holdingbolag och sälja över andelarna via underprisöverlåtelse?
Sedan säljer jag även i det här scenariot större delen av andelarna (ingen skatt på näringsbetingade andelar?) och investerar vidare i onoterade och noterade tillgångar via bolaget. Tar sedan ut pengar löpande men blir begränsad på lön (statlig skatt) och utdelning runt 200 000 för 20% (blir ju dyrt fort sen).
Har jag tänkt rätt eller fel och har ni några andra tankar runt vägar framåt eller eventuella andra bra upplägg för att investera vidare? Hur hade ni investerat kapitalet?
I scenario 1 kan jag tyvärr inte hjälpa dig med något.
Dock i scenario 2 så hade jag först undersökt vilket k10-värde du har just nu. Sedan hade jag sålt in andelarna till ett nytt holdingbolag till k10-värdet (givetvis inte om k10-värdet är över marknadsvärde, men det låter ej så i ditt fall)
Sen kan du betala av reversen mot dig själv direkt efter försäljningen av bolaget.
Om du inte har en k10 alls, dvs att den är 0. Så kan du ändå dela ut hela utdelningen och få en relativt bra skatt i Sverige. Utdelning från ett AB beskattas enligt nedan:
Beloppet på din k10 till 20%
Lön upp till 90 pbb dvs ca 6,7 mkr
Resten till 30%
Så har du ingen k10 och statlig skatt så beskattas 30 mkr till:
6,7 * 0,55 = 3,6
23,3 * 0,3 = 7
Totalt: 10,6/30 alltså 35%.
Skulle du ha någon miljon i k10 värde så skulle din skatt ganska snabbt bli lägre.
Tillägg:
Du ska också kolla upp om det är kvalificerade aktier eller ej. Skulle det inte vara det så är det 25% skatt rätt av. Men då ska du inte sälja in bolaget till ett nytt holdingbolag.
Dock i scenario 2 så hade jag först undersökt vilket k10-värde du har just nu. Sedan hade jag sålt in andelarna till ett nytt holdingbolag till k10-värdet (givetvis inte om k10-värdet är över marknadsvärde, men det låter ej så i ditt fall)
Har cirka en miljon i k-10 just nu. Om jag förstår saken rätt så blir det bättre att skapa nytt holdingbolag istället för att bara omvandla befinligt bolag till holdingbolag därefter flytta ut konsultverksamheten till ett nytt vanligt AB?
Du ska också kolla upp om det är kvalificerade aktier eller ej. Skulle det inte vara det så är det 25% skatt rätt av. Men då ska du inte sälja in bolaget till ett nytt holdingbolag.
Mitt AB borde rimligtvis ej anses som kvalificerade (om jag tolkar dig rätt nu) eftersom jag är enda personen som är verksam i bolaget. Dock tänker jag att det är bättre att investera vidare via holdingbolag istället för att investera som privatperson men jag kanske gör en tankevurpa där?
Tänker att jag enklare kan skjuta skatten framåt om pengarna ligger kvar i bolaget (speciellt om jag investerar vidare i fler onoterade tillgångar).
Bara så att jag förstår dig rätt. Det ABt som du har just nu ska du avyttra? Isf bör du sälja in dina andelar till ett nytt holdingbolag till ditt k10-värde. Detta triggar en skatt om 20% på k10-värdet. Din gamla k10 försvinner varför man brukar vilja nytta denna möjlighet.
Ska du både konsults/driva verksamhet och investera i andra bolag så finns det en positiv anledning att ha ett ”rent” holdingbolag som bara ägerar ägare/finansiär.
Om du är den enda verksama i bolaget och äger 100% så är dina andelar kvalificerade och du beskattas enligt en k10:a.
Genom att samla vinsten i ett holdingbolag så slipper du skatteavbränning på vinsten, vilken innebär att du kan investera bruttopengar, så helt rätt att det är mer effektivt att investera via ett holdingbolag.
Nej, ABt som jag har just nu tänkte jag ha kvar och konsulta vidare. Är bara inne på att försöka flytta undan aktierna i det amerikanska till holdingbolag så någon eventuell kund i framtiden inte kan komma åt de pengarna (t.ex. om jag skulle ha otur och bli stämd eller liknande). Känns osannolikt men hängslen och livrem.
Funderade på om tågordningen spelar någon roll.
Starta nytt holdingbolag och sälja över andelarna men behålla gamla ABt för konsultverksamheten
Eller omvandla befintligt bolag och starta nytt AB för konsultverksamheten
Tänker att första alternativet borde innebära minst pappersarbete?
Tack, låter klokt. Dock lite osäker på vad du menar med punkt 2–3? Borde inte vinsten hamna i holdingbolaget när jag väl säljer av andelarna (eftersom jag säljer in dem från Abt till det nystartade holdingbolaget?)
Jag menar att du säljer in aktierna i det svenska ABt till ett nytt holdingbolag.
Du kan inte sälja dina amerikanska aktier från ett AB som du äger privat till ett annat AB (holdingbolag) privat utan att betala marknadspris.
Jag startar ett holdingbolag (som jag äger till 100%)
Holdingbolaget köper aktierna i mitt AB av mig till priset av k10 utrymmet. Inte helt hundra på hur det sen funkar med reversen och betalningen till mig. Blir det 20% pga utdelningsutrymmet?
ABt säljer en del av andelarna i det amerikanska bolaget och delar ut vinsten till holdingbolaget
Givet att jag är med so far så infinner sig det dock ett litet dilemma här. Jag vill behålla en del av (kanske upp 1/3) av aktierna i det amerikanska bolaget eftersom framtida utvecklingsmöjligheterna ser goda ut. Trodde att jag kunde sälja över de amerikanska andelarna via underprisöverlåtelse men inser att jag sannolikt misstolkat det?
Japp då töms din k10:a i det gamla bolaget och du kommer nästa år behöva skatta 20% av beloppet. Du kan sälja in bolaget till 1 kr också vilket inte triggar någon skatt, dock försvinner din k10:a.
Yes, då förstår jag. Du kan år 2 sälja sina amerikanska aktier från ABt till holdingbolaget till underpris. Detta då från år 2 är dina bolag koncernbidragsberättigade och har möjlighet att flytta värden/skatt mellan sig.