Kapital i träda (5:25) och alternativ till detta

Är det någon här som har erfarenhet av alternativa lösningar till att lägga pengar i träda, så kallat 5:25-reglerna.

Jag ska få mer information om produkten om några dagar, men i korthet förstod jag det som att man satt ihop en lösning där man lånar upp pengar - dubbla summan som ska läggas i träda, delar ut pengarna till privatperson direkt och sedan lägger allt i obligationer.

Såklart med en risk på 5% av investerat kapital, men alltså en möjlighet att få ut pengarna privat direkt till samma skatt som man får efter 5 år.

Låter såklart riskfyllt, men undrar ändå om någon hört talas om detta upplägg, eller till och med har genomfört det själv.

Hmm… Vem lånar upp pengarna, du eller bolaget?

I ”vanliga” fall lägger man ju bolaget i träda i 5 år. Under tiden förvaltas pengarna ”diskretionärt” av en bank och beskattas slutligen med 25% när bolaget lekvideras.

Om det rör sig om STORA summor kan det kanske vara värt besväret. Annars mer tveksam…

Stämmer, men man behöver inte ha någon bank som sköter det. Om man öppnar t.ex företagskonto på Lysa så kan du bara lägga allt där.
Men, frågan var om någon hade erfarenhet av alternativa lösningar där man kan få ut pengarna på en gång.
Återkommer med hur den lösningen jag fått nys på fungerar, och vad den kostar.

Varför då inte bara dela ut alla pengarna direkt? Det är ju knappast så att du måste låna 2x kapitalet för att få dela ut?

Okej om det är massa pengar i bolaget och du inte har utdelningsutrymme att i dagsläget dela ut dessa till låg beskattning, då kan det vara aktuellt att lägga bolaget i träda och få ut dessa till låg beskattning om 5 år. Men om du ändå delar ut pengarna direkt så har du ju ändå gjort det till hög skatt idag? Då hade du ju lika väl bara kunnat dela ut dem med hög skatt idag direkt utan låne-krånglet eller vad är det jag missar?

Vad är det du vill uppnå?

1. Optimera på låg skatt:
    Du har för litet utdelningsutrymme för att dela ut allt direkt med låg skatt → lägg bolaget i träda och få ut dessa till låg skatt om 5 år.

2. Optimera på att få ut pengarna snabbt:
    Dela bara ut dem ändå, och få dessa beskattade högre men att du får dem direkt.

Den lösning du föreslår låter på mig som om du delar ut pengarna direkt till hög skatt, och tar ett lån som du måste betala tillbaka om 5 år = 0kr kvar om 5år om vi bortser från avkastning under dessa 5 år.

Det borde få samma effekt som 2) ovan, där du helt enkelt bara delar ut varenda krona och lägger ner bolaget direkt, och investerar allt som blir över efter skatt på valfritt sätt med den risk du tagit i bolaget.

Så klart så kanske investeringen med lånade pengar i företaget går dåligt och bolaget blir konkursmässigt istället för att du privat blir det; men baserat på detta upplägg och syfte känns det spontant inte 100% säkert att du skulle slippa personligt ansvar ändå.

1 gillning

Var kanske otydlig i första inlägget, men hela meningen är alltså att plocka ut pengarna direkt till 25% skatt, istället för att lägga dem i träda. Pengar som man alltså inte har utdelningsutrymme för att ta ut.

Och pengar som man av någon anledning hellre tar ut nu istället för om fem år.
Frågan är alltså om någon har erfarenhet av sådan lösning.

Om du idag inte har tillräckligt med utdelningsutrymme att dela ut till låg beskattning, varför skulle du plötsligt ha det bara för att ett lån tas upp?
Ditt utrymme att dela ut med låg skatt tillkommer som en schablon per år, samt även som en andel av den lön som delats ut. Jag kan inte se att någon av dessa saker blir mer eller snabbare för att ett lån tas upp.

Först när bolaget legat i träda tillräckligt länge så tillkommer möjligheten att ta ut allt till lägre skatt, men som sagt först efter ett antal år gått.

Vad jag kan se så har du fortfarande inte svarat på hur du tänker eller med stöd av vilken lag/regel/princip du tänker att du kan dela ut allt direkt fast till en skatt som du endast får efter fem år.

Tanken är en kombination av dessa två. Utdelningsutrymmet är alltså för litet, eller i mitt fall förbrukat. Och pengar finns kvar att dela ut.
Optimeringen är alltså att få ut pengarna snabbt till låg skatt.

Sant, och som beskrivet så ska jag på något möte där jag ska få mer information.

Vem som tar upp lånet, i vilket bolag och hur upplägget ser ut får jag alltså återkomma om.

Så, än en gång. Jag skriver inte detta inlägg för att sälja in något. Jag undrar om någon har erfarenhet och hört talas om detta upplägg innan jag går på möte och hör någon säljare skicka på säljsnacket.

I min värld låter detta som om du både vill äta kakan och ha den kvar. Du kan inte både springa framåt och bakåt samtidigt. Det jag menade är att du kan optimera på antingen ta ut snabbt eller ta ut med låg skatt. Med det sagt vill du ju så klart ha både och, men om ett sådant sätt funnits hade det ju varit lite av en glitch i systemet.

Eftersom du konsekvent bara beskriver det som “detta upplägg” snarare än att faktiskt beskriva upplägget är det oerhört svårt att svara på. Att det tycks vara ett upplägg man ska få information om (snarare än att bara läsa på Skatteverkets hemsida) och att andra parter tycks vara inblandade är för mig bara något som får varenda larmklocka att ringa. Att både dela ut, betala lön, och ligga i träda är ju något som bolaget själv gör utan att behöva information eller hjälp från något annat företag (eller låna pengar!). Jag hade personligen (eller via eget företag) aldrig tagit ett lån för att kunna dela ut eller för att kunna göra mystiska hemliga upplägg där man behöver få information som inte finns tillgänglig på myndigheters hemsidor.

2 gillningar

Det är just därför jag efterfrågar folks erfarenhet här på forumet. Och, som det ser ut, så finns det ingen sådan här vilket inte är så konstigt eftersom man inte hört så mycket om något liknande upplägg.

Varför jag är intresserad trots att det låter sketchy hör ihop med att mitt kapital inte anses okvalificerat efter fem år. Detta på grund av att jag i annat bolag har verksamhet som “smittar”.

Hur mycket jag än kollar, och hur många skattejurister jag frågar, så kommer de fram till att det finns överhängande risk för smitta.

Då återstår att ta ut lön, utdelning till hög beskattning, eller att ta ut den lilla delen som man får ut via schablonen varje år. Såklart kan jag också investera i företaget, eller hitta på en ny företagsidé, köpa fastighet osv i företaget, men min plan sedan jag kom i tankar om att sälja min tidigare rörelse har varit att plocka ut allt och investera som privatperson.

Därav min vilja att leta alternativa sätt att kunna ta ut allt kapital till låg beskattning nu.

Åter igen, så har du inte beskrivit upplägget (vilket i sin tur tycks bero på att du inte fått information av någon, som vi inte heller det vet vem denna någon är). Det är ju då rätt svårt för någon att ens veta om de har erfarenhet av detta upplägg eller ej eftersom ingen vet vad det är eller vem som erbjuder det. Det kanske är mer relevant att återkomma när du vet det exakta upplägget så att folk vet vad de ska ha åsikter eller erfarenheter av? :slight_smile:

Du kanske kan beskriva lite mer ingående än bara kalla det “produkten” och “upplägget”. Vad är hemsidan till “produkten”? Vem erbjuder “produkten”? Vad heter “produkten”? Vem ska ge dig mer information om “produkten”? Går det att läsa någonstans om “produkten” eller den som hjälper till med “upplägget”? VI förstår ju inte ens nästan vad “upplägget” är, eftersom vi inte ens vet om det är du, ditt företag eller en tredje part som ska låna, och av vem denna part i så fall skulle låna.

Eller hur meningar som “delar ut pengarna till privatperson direkt och sedan lägger allt i obligationer”; hur kan man först dela ut allt och sedan lägga det i obligationer? Har man delat ut något kan ju inte allt läggas i obligationer? Och vadå självklart till risk på 5% av investerat kapital? Varför är just 5% självklart? Och varför just obligationer? Är det någon strukturerad produkt med försäkring som garanterar minst 95% av kapitalet och således exakt 5% risk?

Fram till det klarnar kommer jag fortsatt vara mycket skeptisk och :warning: :warning: och inte yttra mig mer.

Ursäkta ödmjukast att jag upptagit din tid i onödan.

Rent allmänt har jag svårt att se det fungera.

Det är mååååånga (rådgivare, privata och delvis Skattemyndigheten) som funderar på hur man bäst/mest ekonomiskt gör 5:25. (Skatteverket tittar liksom på det från andra hållet :upside_down_face:) Finns mig veterligen inget annat än träda och samtidigt hålla fingrarna borta från kapitalet OCH liknande verksamhet parallellt.

Det du beskriver låter som ett ”förpackat låneupplägg” som någon vill sälja till dig. Där du lånar pengar som du kananvända under 5år för att sen ta ut pengarna med låg skatt enligt 5:25 reglerna och betalar tillbaka lånet. MEN det lär du kunna lösa själv med ett vanligt lån i så fall. Då behövs knappast någon dyr rådgivare som tjänar pengar på upplägget.

Tack för konstruktivt svar.

Svårt att låna 3M med bara 3M i säkerhet till bra ränta dock. Men en sån lösning har jag inte tittat på, så jag ska inte rata den helt.

Precis så som du beskriver har jag uppfattat det, och då faller jag antagligen ändå i fällan att jag smittat andelarna.

Den här smittan var något som kom upp senare i försäljningsprocessen och jag har stångat mig blodig med min skattejurist om det. Jag tror att många missar att man (enligt min jurist) i det närmaste inte kan fortsätta med ett annat företag bredvid ett bolag i träda. Utan att smitta andelarna, och därigenom blir andelarna okvalificerade = hög skatt.

Vissa pratar om att en enskild firma ihop med AB ska funka. Så det spåret kan vara värt att kolla upp lite.

MEN samtidigt säger de flesta att man INTE kan fortsätta jobba med samma/liknande saker i eget bolag. Oavsett om man bara finns i “bakgrunden som rådgivare” osv. Det är helt off med fingrarna och man kan inte heller leka/påverka kapitalet genom att själv aktivt hålla på med fonder/aktier för kapitalet osv.

Jag gissar att förvirringen/olika råd/olika erfarenheter delvis handlar om att det antagligen inte uppdagas/granskas förrän vid en eventuell juridisk prövning av Skatteverket. Varför många säkerligen gör “fel” (oavsiktligt/avsiktligt) men ändå klarar sig så att säga.

Sen finns det en liten hake till med det här som sällan talas om. 5:25 är som jag förstår det ingen aktivt uttalad/skriven “rättighet/regel/lagstiftning/paragraf/kontotyp/avsättning” utan snarare ett kryphål/faktum/praxis där Skatteverket hittills hanterat det så att det anses ok att göra på det sättet vid diverse prövningar. Med det tankesättet gissar jag att Skatteverket/lagstiftningen snabbt/enkelt skulle kunna ändras om det bedöms som viktigt/önskvärt.

Samma sak med “sparat utdelningsunderlag”. Skulle man ändra skattesatsen på utdelning så beskattas även det sparade utdelningen till den nya skattesatsen som jag förstår det.

Insåg själv först på senare tid i företagskarriären att Eget Kapital (EK) som man sparat ihop i sitt AB i princip BARA (ekonomiskt fördelaktigt vill säga) kan användas för att ta ut som utdelning. Man vill INTE behöva använda det till löpande kostnader/löner/avskrivningar osv eftersom man redan betalt bolagsskatt på pengarna. Så på så sätt är de “låsta i bolaget till utdelningsregelverket”. Hade jag insett det tidigare hade jag byggt upp större periodiseringsfonder istället för mer frihet hur de kan användas/tas ut.

Sammantaget gör allt sådant här att man ska vara försiktig att göra långsiktig skatteplanering utifrån nuvarande skatteregelverk. Så är hur man ser på det så bättre en fågel i handen än tio i skogen! Att hålla liv i ett vilande AB under 5 år kostar ju också några kronor och lite administrativt besvär.

Finns ett liiitet spår till som kan vara värt att kolla upp. Om du säljer/går ihop med ditt AB med 3M i EK till någon som har lågt EK (50K) i sitt nuvarande AB men istället STORT sparat utdelningsunderlag (privat). Då kanske denne kan utnyttja det nya EK på något sätt med sitt sparade utdelningsunderlag? Finns ju många “personalintensiva” företag som har höga lönekostnader men låg lönsamhet/vinster.

Tanken uppstod då jag har en bekant som “ärvt/tagit över” sin fars AB (och utdelningsunderlag på något sätt) Men där han inte har något EK/lönsamhet som gör det möjligt att någonsin utnyttja det.

2 gillningar

Finns företag som har paketerat lösningar för att få ut kapitalet snabbare. Självklart till en bra kostnad.

Det kan vara både upplägg där en rådgivare köper bolaget av dig (lite högre skatt, + lite avgifter). Eller med ett lån till dig som sedan ska lösas efter fem år.
Oftast är dessa lösningar kopplade till att pengarna ska placeras i en dyr hedgefond under dessa fem år.

Har varit på en del ”frukostar” där folk försökt sälja den typen av lösningar. Men har ingen erfarenhet av dem, och har inte varit impad av lösningen. Om du verkligen inte behöver pengarna (och därmed kan tänka dig att betala en bra premium för att få ut dem snabbt) tror jag inte finns en bättre lösning än att vänta.

3 gillningar

Ursäkta återupplivandet. @Thomas14 Har du någon uppdatering? Antar att det var för bra för att vara sant med en snabbare variant av 5:25?