Upplägg och frågor kring trädabolag och 5:25-reglerna

Hej,

Jag vill börja med att be om ursäkt för att ställa frågor som säkert ställts här flera gånger innan. Men jag lyckades inte hitta svar på alla mina frågor så här kommer ännu en tråd om 5:25 & 3:12.

Låt oss säga att jag är anställd i Bolaget AB. Bolaget AB är en onoterat privat aktiebolag (fåmansbolag) i vilket jag äger aktier i via mitt egna, helägda, företag Holding AB.

Till Holding AB har jag lånat 2,5mkr som Holding AB köpt aktier i Bolaget AB för. Holding AB äger efter köpet mindre än 4% av Bolaget AB.

Efter 5 hela kalenderår och en strålande resa av Bolaget AB säljer Holding AB aktierna med vinst.

Fråga 1. Förstår jag rätt att jag som privatperson direkt kan föra över 2,5mkr plus avtalad, marknadsmässig, ränta skattefritt från Holding AB? Samt att jag kan dela ut ~180tkr*5 till 20% skatt?

Nu sätts Holding AB i träda.

Fråga 2. Förstår jag rätt att jag även under karenstiden kan fortsätta dela ut ~180tkr (3:12 schablon) till 20% skatt varje år?

Fråga 3. Hur brukar möjligheterna se ut att låna mot de pengar som finns i bolaget, om de ligger på bankkonto och/eller investerade i fonder? T.ex. för att köpa bostad innan karenstiden gått klart.

Låt oss nu istället säga att Holding AB aldrig sålde aktierna i Bolaget AB och att det istället blev så att Bolaget AB börsnoterades.

Fråga 4. Förstår jag rätt att Holding AB ändå kan sättas i träda efter att aktierna i Bolaget AB nu handlas på börsen? Innebär de då att jag avsagt mig rätten att säga när och hur stor del av aktierna i Bolaget AB ska säljas, eller går detta att lösa?

Och slutligen,

Fråga 5. Är det något i denna plan som känns dumt eller icke-optimalt ur er synvinkel?

Stort tack för svar och kommentarer.

Fråga 1. Förstår jag rätt att jag som privatperson direkt kan föra över 2,5mkr plus avtalad, marknadsmässig, ränta skattefritt från Holding AB? Samt att jag kan dela ut ~180tkr*5 till 20% skatt?>>
Har du sparat utdelningsutrymme under de fem åren så kan du så klart dela ut det. Marknadsmässig ränta kan du tyvärr inte räkna med annat än typ väldigt låg ränta. Referensräntan plus 1 eller 3% kommer inte ihåg vilket

Fråga 2. Förstår jag rätt att jag även under karenstiden kan fortsätta dela ut ~180tkr (3:12 schablon) till 20% skatt varje år?>>

Jag kan svara på denna till 100% iaf: JA

Fråga 3:>>

Du kan aldrig låna ifrån ditt bolag privat. Oavsett vad.

Fråga 4:a>>

Tror nog 5:25 bara är aktuellt för fåmansbolag.

Fråga 5>>

Du verkar behöva pengarna nu med tanke på fråga 3… Låt säga att det rör en astronomisk summa som 50 miljoner, då blir ju inte skatten så jäkla mycket högre. Allt över 6 miljoner skattar du ju 30% på istället för 25%. Däremot blir ju skatten på de första sex miljonerna 50%, minst. Du skall nog inte fråga mig dock i denna fråga.

Tack för dina svar David!

Ett förtydligande gällande fråga 3, jag ämnar alltså inte att låna från mitt bolag utan att låna från en bank, som använder mitt bolag som säkerhet.

Halkade in på detta efter spår efter att jag läst Nordnets FAQ gällande vilande bolag[1] där de svarat “Ja” på frågan " Räknas som grund för bolån?". Kan dock vara så att jag tolkar dem fel.

1. Vilande bolag. Möjligheter med trädabolag hos Nordnet. - Nordnet

Borde ju helt klart vara belåningsbart ifall din bankkontakt har två hjärnceller som samarbetar. Dock har jag lärt mig den hårda vägen att det inte alltid är så.

Anlita en skattejurist. 5:25 är snårigt. Ta hjälp av en expert.

Vi (läs: RT-communityn) pratade faktiskt rätt mycket på en FikaTillsammans om 5:25-reglerna och 3:12 reglerna i ett frågor och svar-avsnitt på Patreon för drygt två veckor sedan. Tyvärr bakom betalvägg dock (du kan själv välja vad det är värt).

Tack Jan! Jag ska lyssna på avsnittet.

Tack Said! Planen är att styra alla detaljer med en skattejurist när det närmar sig försäljning av aktier i Bolaget AB. Nu söker jag bara förståelse och ser heller att skattejuristen bekräftar/justerar det jag redan tror och kommer gärna till mötet så påläst som möjligt.

Nordnet skriver ju bara om portföljbelåning, de pengarna kommer ju bara vara aktuella för bolaget. Däremot så borde du kunna belåna dina aktier du har i det vilande bolaget, eller åtminstone ha de som säkerhet. Jag menar det är ju reda pengar.

Stort tack för din kommentar David!

Den sista frågan i Nordnets FAQ är “Räknas som grund för bolån?” och där har de svarat “Ja”. Därav frågan.

Tror vi kan låta denna tråd dö så tar jag direkt kontakt med bank och jurist för att bena ut detaljer. Trodde liknande upplägg var vanligare än de verkar vara och att fler här skulle sitta på egna erfarenheter :slight_smile: