Tillfälligt kapital i enskild firma

Hej! Jag har nyss hittat rika tillsammans podden och lärt mig mycket av att lyssna. Jag känner mig fruktansvärt okunnig kring både privatekonomi och företagsekonomi och skulle vara tacksam för input.

Jag driver en liten enskild firma sedan några år. Verksamheten är sådan att det i perioder kommer in lite större klumpsummor som jag bara har haft liggande i sparkontot kopplat till företagskontot i 3-12 månader. Det rör sig om summor på 100000-300000 som sedan delvis används i företaget men även sparas till momsen som betalas nästkommande år.Hur gör egentligen företag med kapital i bolaget? Bör jag placera pengarna på ett sparkonto med bättre ränta eller hur ska jag tänka? Jag har sparkonto på lysa, skulle detta vara ett bra alernativ? Jag behöver kunna föra tillbaka pengarna in i företaget vid behov då jag sysslar med djur så kan det bli snabba och tvära kast.

Tacksam för input :hugs:

Det här med pengar i företaget för enskild firma är ju lite speciellt. För det första (och det här verkar du ju veta) så finns det ju ingen speciell skatt på att föra ut pengar ur en enskild firma, man skattar ju för vinsten oavsett.

En specifik anledning till att behålla pengar på företagskonton i enskild firma är möjligheten till positiv räntefördelning. För min del är det något jag använder mig av mycket, men det beror helt på ens egen skattesituation. För många med enskild firma är det helt ointressant.

Om du skall använda pengarna inom företaget senare så ser det ju också bättre ut att behålla dem hela tiden. Alternativet vore ju annars att plocka ut dem som eget uttag och sedan göra en egen insättning igen. Det man förlorar där är ju eventuellt positiv räntefördelning, samt att bokföringen ser lite ryckigare ut.

Rörande investeringar i enskild firma så är det ju så att man får spara överflödigt kapital på räntebärande konton. Storbanker brukar ha bundna företagskonton med ränta. När jag får mer åengar än jag behöver för min likviditet och som jag vill behålla i företaget så brukar jag låsa dem på 3 eller 6 månader i stöten på räntekonton.

Du får inte investera företagspengar i aktier eller fonder. Det är möjligt att du får föra in dem på sparkonto på Lysa (vet ej). Om det är ett strikt räntekonto borde du väl få det. Men det skall i såna fall vara ett konto separerat från din privata ekonomi. Pengar som du vill hävda är företagspengar kan du inte ha på ett konto där du också har privata pengar.

Min rekommendation är att låsa dem på tre eller sex månader på ett räntekonto (företagskonto) hos din storbank. Det är inga problem att ha dem där över nyår, se bara till att de låses upp innan du behöver dem för att betala t.ex. moms.

Vill du kunna investera friare så antar jag att man får ta eget uttag och sedan göra en insättning, men generellt ser det sämre ut. Och det är klart sämre om du har någon användning för positiv räntefördelning (med tanke på hur pass små summar du pratar om misstänker jag att du inte har det).

1 gillning

Jag har enskild firma. Jag brukar lägga överskott (mestadels kommande f-skatt och moms) på mitt skattekonto med utbetalningsspärr. Helt okej ränta och Sveriges bästa motpart.

Jag försökte hitta andra sparkonton men bankerna var väldigt svåra att ha att göra med när jag ville skapa sparkonton i den enskilda firmans namn.

1 gillning

Beräkningsunderlaget grundar sig på vad som finns på kontot 31/12.

1 gillning

Bestäm hur mycket buffert du vill att företaget ska ha. Alla verksamheter är olika men 3-6 månaders kostnader är ganska vanligt.

Har du mer pengar än du vill ha i buffert så tar du ut dem som eget uttag. Vill du inte hålla på och räkna på skatt så är en grov men hjälpsam för enkelning att lika mycket som du tar ut som eget uttag för du över till sparkonto för du sparar till skatt.

När man har eget företag är det vanligt med lite lägre lön och istället bonusar när företaget går extra bra. Därför kan det vara bra att bestämma från början exakt vad som händer med bonuspengar. Tex X% till investering Y% till amortera lån Z% till konsumtion/semester.

Tack för svar. Då ska jag höra med min bank ang att låsa pengarna på x mån :+1:t2:

Hur menar du att det ser sämre ut att göra uttag och sedan insättning? För en som är väldigt ny på allt detta :see_no_evil_monkey::sweat_smile:

Väldigt vettig tanke att ha en plan för bonusar. Tack! Jag försöker just nu börja investera och spara så vart överskott ska gå är iaf inget frågetecken :+1:t2:

På Nordea kan man starta bundna räntekonton för enskild firm på t.ex. 3 och 6 månader. Vet ej hur det är på andra banker.

Förlåt min säkert dumma fråga men vad betyder detta?

Jag har Nordea så de va ju positivt för mig.

För oss som aktivt använder oss av positiv räntefördelning är det mer komplicerat än så här. Jag försöker bygga upp värde inom företaget med investeringar och sparat kapital för att öka mitt fördelningskapital. Sedan finns det en alternativkostnad i att pengar man lägger där inte ligger på börsen.

Jag antar att du har två konton på Nordea, ett företagsinlogg och en privat? Om du loggar in i företagsdelen sp kan du själv starta ett bundet konto, helt utan att prata med någon. Om du sköter allt via en en privat inloggning på Nordea bryter det mot deras regler och då bör du genast skaffa ett separat företagsinlogg hos dem.

Jag har ett företagskonto och ett privatkonto, med olika inlogg.

Jag va nyss inne och kikade på det (via företagssidan) och det verkade ju väldigt smidigt.

1 gillning

Det här gäller för uträknings av beloppet för t.ex. positiv och negativ räntefördelning. Om du planerar att tjäna över skiktgränsen inom några år och om du har positiva tillgångar inom företaget så kan detta vara något du vill sätta dig in i. Annars inte.

Dock: Att beräkna och använda sig av positiv räntefördelningar är frivilligt. Det är dock inte att frivilligt att beräkna negativ räntefördelning om man skulle ha negativa nettotillgångar. Ligger man i det läget måste man beräkna den. Så det är ändå något man bör ha lite koll på, eller fråga sin redovisningskonsult.

Bra!
Ja, det är inte komplicerat. Det enda man skall tänka på är att ställa in kontot korrekt när man startar det, så att det inte förlängs automatiskt om man inte vill det. Jag gör alltid så för mina företagspengar att det aldrig förlängs, utan att både räntan och det insatta kapitalet faller ut på kontot man satte in ifrån. Annars blir det bara att man har pengar låsta som man inte vill ha låsta.

1 gillning

Tack. Jag googlade lite på detta. Vi har nog en lång väg kvar innan vi hamnar där tyvärr. Får jag fråga, nyfiken i en strut, varför väljer du inte att ha aktie bolag när man har högre vinst? Finns det fördelar att fortsätta driva som enskild firma även vid högre vinst?

1 gillning

Bra fråga.

Ungefär halva min verksamhet är skogsbruk i egen skog och den får jag enligt lag inte sköta som aktiebolag, utan måste ha som enskild firma. Vad jag skulle kunna göra är att ha min andra verksamhet (konsultverksamhet) som AB och köra både AB och firma. Men det vore lite jobbigare och min konsultverksamhet är inte såpass stor att det är uppenbart bättre som AB, så därför kör jag allt som en enskild firma.

1 gillning

Enskild firma är väldigt tätt knutet till din egen person och ingen egen juridisk person som ett aktiebolag. Du kan göra egna uttag och insättningar i den enskilda firman under räkenskapsåret, underlagen för expansionsfonder, räntefördelning etc görs utifrån firmans ställning 31/12.
Du kan alltså i viss låna pengar ur verksamheten under året för att sedan sätta tillbaks dem innan årsbokslutet.

Att göra detta i ett AB som är en egen juridisk person helt skilt från ägarens ekonomi kallas detta för otillåtet lån och är olagligt.

2 gillningar

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag :sweat_smile:

Tack för förtydligande! Detta va användbar information för framtiden och en punkt att ta hänsyn till om jag skulle få för mig att göra om till ab i framtiden :+1:t2: