jag har en enskild firma och fram tills nu har jag enbart låtit firmans alla pengar förutom det jag tar ut i lön (skatter, framtida lön, moms osv.) ligga på firmans bankkonto helt utan ränta. Vilket onekligen känns dumt. Är det någon som har tips på hur jag skall hantera dessa pengarna? Vad för alternativ finns för en värdeökning utan att ha för hög risk? Dålig på sådant här så glad för tips!
Tolkar jag dig rätt; du låter alltså intäkterna för innevarande bokföringsperiod stå kvar på likvidkontot?
Problemet i det scenariot är att du inte kan binda pengarna på fasträntekonton någon längre tid, eftersom dom snart ska betalas ut som skatt, moms eller eget uttag. Jag skulle inte heller rekommendera någon annan risknivå än räntekonton, i det fallet.
I mitt AB har jag använt Landshypotek. Tror jag legat på 0,4% ränta. Bättre än inget.
Jag har inte letat mer men 2019 var det alternativet det med bäst ränta för företag.
Skulle inte heller köra med högre risk om det är pengar du behöver och ska använda.
Sätter du pengarna I en aktie- eller räntefond anses de som uttag ur rörelsen och blir privata pengar. Du får därmed inte använda dem i räntefördelningsunderlaget.u
Men du kan ju göra ett eget uttag i början av året och spara pengarna med rörlig ränta ca 0,8% privat och sedan i slutet av året göra en egen insättning på firmakontot.
Kanske här många missar lite när det gäller enskild firma, Uttag ska bokföras, men transaktionen påverkar inte verksamhetens resultat. Det enda som händer är att företagets likvida medel minskar, samtidigt kontot egna uttag ökar. Varken intäkter, kostnader eller resultat påverkas av uttaget, dvs din skattepliktiga inkomst berörs inte av uttaget, man sparar bara tillräckligt mycket pengar för att kunna betala årets skatt.
Enda nackdel är att kapitalunderlaget/räntefördelning för minskar.
Tjänar man inte över brytpunkten så finns det ingen vits att spara i företaget (AB) då alla avdrag man kan göra utgör att man får lägre skatt än via utdelning 3:12 regel. (jobbskatteavdrag osv.)
Kan ge exempel jag har bara utbetalning från SKV till mitt privata konto, dvs skatteverket för över alla utbetalningar dit, som rotbidrag osv, belopp 500-1000k dessa pengar kan jag placera privat, sedan betalar jag årets skatt när det är dax, betalar då via mitt privata konto.(vart pengarna har varit eller vad jag har använt dom till verkar inte skv bry sig om, bara skatten kommer in under rätt tid)
Om det är så att man vill “ha kvar” pengarna i företaget för räntefördelning, avsättningen till periodiseringsfond etc kan tex Marginalens företagskonto vara något om man även har behov av t ex bankgiro. Jag bytte från Nordea i fjol när de tog bort den billigaste möjligheten till Plusgiro.
Marginalen var då med sina 70 kr/mån det billigaste jag hittade för att få bankgiro. Deras grundkonto (transaktionskonto) ger 0,35 % ränta, Sparkonto utan bindningstid 0,55 % och 0,70 - 2,05 % ränta beroende på bindningstid.
Själv hade jag tidigare en del på SBAB men de flyttade jag till deras 1-årskonto. Resten fördelade jag mellan sparkonto utan bindningstid och en mindre del i transaktionskontot. Är man lite flitigare så laborerar man naturligtvis även med 3-månaderskonto för att få lite mer ränta. (Själv blev jag glatt överraskad att överhuvudtaget få ränta på transaktionskontot)
Än har jag inte hittat några större problem med Marginalen - inga som inte fanns hos Nordea
Fast det finns mycket här man kan lära, periodiseringsfond är bara en ren papperskonstruktion, låt säga man tar ut 100 k , om jag placerar dessa så kan jag periodisera och återinföra beloppet via konto 2018 år efter men behålla vinsten eller bara köra dessa 100k på rullande och sedan betala tillbaka(återinföra) vid årsslut så har jag inte påverkat resultatet, men fått vinst via att pengarna varit placerade.
Som sagt enskild firma skiljer sig från AB, om jag försöker förklara på enkelt sätt.
Enskildfirma skattas efter resultat och inte efter hur mycket pengar man plockat ut, låt fortsätta med exempel på 100k tar jag ut dessa redan i Januari och placerar dessa på aktier, under året så styr jag att företagets resultat till att bli förlust år bla via underskott osv.
Dessa 100k i kontantuttag har inget samband med min skattepliktiga inkomst, kortfattat jag har plockat ut 100k kontant men via förlust och 0-resultat så spelar det ingen roll att jag plockat ut kontanta pengar ur företaget “utan skatt”, jag är inte heller anställd i ett enskilt företag och jag tar inte ut lön i vanlig mening.
Har försökt förklara detta för många även här på RTS, varför prompt välja AB när man har fler möjligheter med enskilt, kommer man inte över brytpunkten så har man lägre lön/kontantuttag än vad den enskilda företagaren har även om man har samma intäkter o utgifter.
Har även påvisat att jag kan plocka ut 450k kontant per år och bara få ett resultat på 360k = som motsvarar skattepliktig inkomst trots att kontanter i handen varit dessa 450k, dvs lön på pappret/deklaration motsvarar inte verklig lön i enskiltföretag.
Om man inte förstår så är du långtifrån inte ensam om det, även en redovisningskonsult kan intyga att enskiltföretag inte fungerar som ett AB då kontantuttag inte är det samma som skattepliktiginkomst.
Självklart är det så att ett uttag ur en enskild firma inte påverkar resultatet! Mitt inlägg gällde att flyttar du pengar från företagskontot till en aktiefond så måste detta bokföras som ett uttag ur den enskilda firman.
Men ett eget uttag beskattas inte, samt man deklarerar ingen lön. Det menas om jag får en förskottsbetalning i ex Januari så behöver jag bara betala moms o preliminärskatt resterande kan jag placera och sedan återinföra innan bokslut o resultat.