Hejsan!
Jag har en enskild firma med mycket liten inkomst. Är det då “smartast” att kvitta vinsten mot inköp och på så vis slippa betala skatt för pengarna? Om jag t.ex. köper en telefon så kommer kan kostnaden bli större än inkomsten i firman… Om jag dessutom köper telefonen via Swappie finns det ju ingen svensk moms…
Det låter lite flummigt kanske, men hur hanterar jag det bäst?
Tack på förhand och God Jul!
/Martin
Självklart ska du dra utgifter även om det blir förlust, förlusten sänker sedan din beskattningsbara inkomst och därmed får du lägre skatt än om du inte tar upp förlusten.
Inköp från utlandet ska göras momsredovisning för även om det inte finns nån moms, man lägger på 25% på inköpssumman. Dock får man inte tillbaks nån moms eftersom det görs en ombokning på utgående moms som är lika stor som den ingående momsen. I praktiken innebär det att den summan du gav för telefonen är den summan du också drar av.
Ifall verksamheten är nystartad (första 5 åren) får en förlust kvittas mot inkomst av tjänst. Annars gäller det att en förlust får utnyttjas för att sänka resultatet i enskilda verksamheten nästkommande år.
Nej… Läggs inkomsten på min andra inkomst och beskattas som “totalinkomst”, eller hur fungerar det? Jag måste definitivt läsa på bättre!!!
Telefonen behövs desperat, så det är inget okynnesköp!
Enskild firma är obra om man har en skaplig lön från anställning också eftersom det är ganska lätt att komma upp i inkomster över brytpunkten och då blir det mycket skatt eftersom även sociala avgifter ska betalas.
Du kan sätta av 30% av vinsten i periodiseringsfond för senare beskattning(inom 6år tror jag det är) men då måste man ha kolla på dessa pengar så de inte “försvinner” under tiden.
Man kan ibland använda räntefördelning för att kunna skatta en del av vinsten som kapital men det är lite jox och är inte alltid möjligt.
Nestor kan nog de bitarna på sina 5 fingrar.
Men annars är enskild firma ur beskattningssynpunkt ganska oflexibelt, om du kommer ha inkomster över tid som gör att din totala inkomst från anställning och enskild firma överstiger gränsen för brytpunkten för statlig skatt bör du absolut överväga att starta ett aktiebolag istället. Det gör stora skillnader på beskattningen.
Du har redan fått flera svar och råd angående vad som är smart. En annan grej som du kan läsa lite på är att om du har så pass låga inkomster varje år (överskott på under 22000) så kan du även bedriva hobbyverksamhet om det du gör kan klassas som hobby. Då slipper du bokföring och en del kostnader och räcker att du sparar kvitton. Har du en långsiktig plan att firman ska växa så är det dock inget som är rekommenderat, men bara en extra input ifall det du gör faktiskt är som en hobby och ingen plan på att ersätta ditt vanliga jobb
Jag vet inte varför så många fått för sig att EF skulle vara sämre än AB när det gäller skatteplanering. Jag anser att det är tvärtemot.
Ifall du för stunden inte behöver pengarna som genereras i enskild firma kan du avsätta hela resultatet i expansionsfond, skatten blir då 20,6 % (samma som bolagsskatt i AB), men med den skillnaden att när du någon gång i framtiden (obegränsat) återför expansionsfonden får du tillbaka dessa 20,6 %. Du kan alltså utan någon kostnad alls flytta inkomst från ett personligt höginkomstår till ett låginkomstår för att komma undan statlig skatt och så vidare.
Så länge du inte har överskott som gör att du går över brytpunkten så spelar det ingen större roll skattemässigt men om du går över brytpunkten är AB enklare och mer cleant. Jag harvade länge i EF-träsket medans min redovisningskonsult länge tjatade om att jag skulle skaffa AB, det har jag aldrig ångrat. Har även kvar EF/F-skatt eftersom jag är delägare i jordbruksfastighet.
Medlen i expansionsfonden ska tas ut nån gång och då blir det samma beskattning som ovan beskrivits dvs det läggas ovanpå lönen och beskattas på samma sätt. Ligger du över tid över brytpunkten blir det här samma resultat som i mitt tidigare inlägg dvs hög skatt. Om du kan jämna ut bra och dåliga år över tid och hamna under brytpunkten är det ett alternativ men mindre flexibelt än AB där du kan välja att ta utdelning även om du ligger över brytpunkten, här “tvingas” du vänta med uttaget tills det matchar din lön vs brytpunkt.
Man kan använda räntefördelning för att ta ut lågbeskattad vinst ur EF i vissa fall. Det är mig veterligen det enda sättet att ta ut vinst lågbeskattat ur EF men är inte alltid tillämpligt.
Eller har jag missat något? Nån som kan reglerna runt räntefördelning bra?
Allt beror på förutsättningarna. Lever du på din verksamhet så är oftast ett AB väldigt bra. Har du din verksamhet som ett extraknäck och drar in 25 000 kr netto per år är ett AB mycket tveksamt, speciellt om du ligger under brytpunkten för statlig skatt.
Har man ett stort Eget Kapital kan också Enskild firma vara bra. Som Ess skriver, expansionsfond och räntefördelning är ju väldigt förmånligt.
Lite kuriosa . Min mor ägde på sin tid en jordbruksfastighet och avverkade en del skog. Jag deklarerade åt henne. Vid 89 (!) års ålder använde hon expansionsfond…
Ja men det kräver stort eget kapital för att det ska bli några pengar att ta ut från räntefördelning om jag fattat det rätt. Du får ta ut ränta på den positiva räntefördelningen som baseras på det egna kapitalet?
Känns det som används mest i jord/bruks/näringsverksamheter där det finns stort bundet kapital?
I mindre verksamheter kan det inte bli många tusenlappar ffa inte jämfört med utdelningsutrymmet som ackumuleras varje år i ett AB.
Gillar trådar där man lär sig nya saker, det bästa med detta forumet!
Frågan är hur mycket du kan ta ut via räntefördelning jämfört med aktieutdelning?
Skulle säga att i normalfallet väldigt lite i jämförelse med aktieutdelning om det inte rör sig om jordbruk/skog.
Rätt. Ofta är det väldigt små verksamheter där det blir aktuellt. Företagaren plockar inte ut några pengar och hux flux står det ett par hundratusen på ett bankkonto samtidigt som rörelsen genererar en vinst på 15 000. Då kan man använda räntefördelning.
Samtidigt finns en risk att Skatteverket anser att pengarna är rörelsefrämmande. Det är i och för sig inget som jag har råkat ut för.
Jag har inte för mig att det är någon gräns i räntefördelning (jag jobbar med att utveckla applikationer för skatteuträkning gällande enskildfirma), jag får kolla lite mer noggrant senare.
Finns en undre gräns på 50000 i positiv räntefördelning. Dock krävs ju mkt kapital för att det ska bli någon ränta tala om jämfört med aktieutdelning.
Är det någon kommersiell applikation letar efter något rimligt alternativ för mindre jord/skogsbruk för att kunna leka med siffror och utfall vid olika val?
Hejsan!
Tack, det ska jag verkligen fundera över. Det handlar om royalties från en bok som inte säljer så bra, så det kommer inte att bli stora summor…Skrivande måste väl kunna vara en hobby, men hur sådana inkomster klassas får jag nog kolla upp!