Spara privat eller från enskild firma

Hej, vet någon lite om fördelar och nackdelar med att månadsspara i indexfonder - privat eller från enskild firma? Skattemässigt mm? Vad bör man välja. Behöver jag prata med min revisor om det? Tack!

Du får bara spara på ett bankkonto i enskild firma. Aktier och fonder är privat egendom.

Min Swedbank rådgivare frågade mig igår om jag ville spara privat eller genom firman. Hm. Måste kolla upp närmare. Tack för svar!

Du kan pensionsspara avdragsgillt i enskild firma. Det var kanske det rådgivaren syftade på.

2 gillningar

Hej, aha, så det kan man inte privat? Mvh

Ja, mitt svar är rätt, så det var förhoppningsvis pensionssparande hen tänkte på. Avdragsgillt pensionssparande i fonder kan du göra om du har näringsverksamhet.

1 gillning

Alltså vinsten i en enskild firma lönebeskattas, så även om det på något sätt gått att ha investeringarna i firman hade du fått skatta över 50% för alla värdeökningar … inte särskilt bra deal alls.

Det går inte att behålla överskottet i firman efter 20% vinstskatt och ta ut det i lön/utdelningar senare som AB. Du kan skyffla vinst fram och tillbaka lite mellan närliggande år med periodiseringsfonder men det är ju extremt begränsat. Expansionsfond funkar bara om det är en kapitalintensiv verksamhet. Så att alla bolagsformer skulle vara lika skattemässigt som de säger är ett stort skämt.

Men det är troligen att du fortfarande får göra privata pensionsavdrag han menar som med det gamla IPS systemet.
Det är ju såklart bra att göra om du:

• Tjänar över taket för intjäning av pensionsrätter
  • Inte behöver lönen nu
  • Inte redan har så mycket i tjänstepensionen att din pension kommer bli så hög att den beskattas lika hårt som om du tar ut det i lön idag.

Ja, och som näringsidkare får man betala särskild löneskatt på 24,26 procent på sina pensionsinsättningar. Man skall definitivt tänka sig för två gånger…

@Nestor den har jag nog missat men det verkar väll rimligt annars skulle man komma undan avgifterna med pensionsavsättningar så man tar de direkt och inkomstsskatten senare?

Ifall vinsten avsätts i expansionsfond blir skatten 20,6 %, när expansionsfonden i framtiden återförs återförs även den skatten. Det här är ett sätt att fördela beskattningen mellan goda och sämre år och på så sätt t.ex. undvika att hamna över brytpunkten för statlig skatt.

@Ess Men det funkar väll inte öht eftersom det baseras på kapitalunderlaget och man aldrig får något kapitalunderlag i enskild firma om man inte antingen äger väldigt dyra grejor för att göra jobbet eller låter pengarna sitta på ett sparkonto.

Visst är det rimligt. Jag ville bara påvisa att ett avdragsgillt pensionssparande inte är fullt så bra som många tror. Ligger man under brytpunkten för statlig skatt avråder jag alltid.

Ifall man inte tar ut vinst så ligger pengarna kvar i firman (på sparkonto, annat bankkonto eller t.o.m. kassa). och utgör då kapitalunderlag. Då kan de avsättas i expansionsfond. Tar man sen ut pengarna i framtiden måste expansionsfonden återföras.

Det är ju det här som gör att man i enskild firma inte alls behöver skatta bort pengarna ifall man har ett enskilt mycket bra år, utan de kan fördelas ut på andra år. Av någon anledning är den gängse uppfattningen att enskild firma är mycket sämre än AB när det gäller att undvika hög skatt, jag vet inte varför. I de flesta fall innebär enskild firma lägre totala avgifter och skatter till Skatteverket.

@Ess Jo, men egna uttag minskar väll kapitalunderlaget? Som jag fatta det går expansionsfonden bara att använda om man låter pengarna ligga på ett bankkonto som finns i bokföringen, det vill man såklart inte eftersom de lika gärna kunde ligga i madrassen … kanske funkar om man bara vill jämna ut mellan två år men på längre sikt vill man ju ha pengarna investerade.

Tillsammans med periodiseringsfonder kan man trixa ganska mycket över typ en 3-4 årsperiod utan förlora massa avkastning. Men det går ju inte att använda för att spara upp pengar i bolaget under en längre tid och ta som pension typ eller för folk med helt extremt höga inkomster en kort tid (idrottsmän osv) som vill kunna ta ut dem över 20-30 år när karriären är över.
Om man inte kan ha en kapitalförsäkring med i firmans kapitalunderlag?

Nja. Vinsten behöver inte hamna på ett bankkonto. Köper man en ny inventarie så ger också detta effekt. Det är ju kapitalunderlaget som räknas.

Svårt med inventarier när man har tjänstebolag som enmanskonsult…

1 gillning

Man kan inte göra eget uttag för det som ska avsättas till expansionsfond utan pengarna måste finnas kvar i bokföringen, det kan de göra på t.ex. ett sparkonto med idag drygt 4 % ränta.

Wow, vad mycket fin input pâ min frâga! Otroligt mycket tack! Jag ska kika igenom era svar mer än 2 ggr. Sâ att jag förstâr allt rätt. Men det ser ut som att jag borde spara privat istället för i enskild firma. Men ska som sagt kika igenom era svar i lugn och ro i helgen. Mycket tack igen!!!

1 gillning

Som sagt de kunde likagärna ligga i madrassen :slight_smile: