jag har EF med en vinst kring brytgränsen för statlig skatt. Det är av skattetekniska skäl inte möjligt att flytta verksamheten till AB ( det är komplicerat - jag har försökt men avråddes från skattejurist)
Nu kommer jag med all sannolikhet får en mycket större engångsersättning och ska försöka minska skatten genom räntefördelning, expansionsfond och periodiseringsfonder i syfte att fördela inkomsten på flera år för att kunna nyttja grundavdrag och jobbskatteavdrag flera gånger även om jag ändå hamnar över gränsen för statlig skatt de flesta år.
Nu till min fråga som jag har förtvivlat svårt att hitta ett tydligt svar på vid sökningar på olika sidor.
Hur placerar personer med egen firma sina periodiseringsfonder? Sparkonto inom förtaget ( som jag tänkte för expansionsfond) kommer idag ger typ 2 % vilket är ok men lite snålt tycker jag.
Eftersom periodiseringsfonder är en papperskonstruktion borde man väl kunna göra ett eget uttag, investera på börsen under 6 år och sedan återföra beloppet via egen insättning efter 6 år. Eventuell utdelning och vinst skattas då som vanligt på ISK el KF privat. Jag är medveten om risken att kapitalet kan minska men 6 år är med all sannolikhet en tillräcklig lång tidsperiod för börsplacering.
Gör folk med egen firma så? Det finns massor med inlägg om periodiseringsfonder i AB, men jag kan som sagt inte hitta något vettigt svar för företagare med egen firma.
Det hör till saken att jag fyller 67 inom dessa 6 år så det finns all anledning att skjuta upp beskattningen..
Jag vet inte svaret på din egentliga fråga, sorry, men om det (som det låter) rör sig om att någon betalar dig i förskott för en tjänst som sträcker sig över flera år så hade jag nog valt att periodisera intäkten istället. Då kommer det med naturlighet att bättre matcha ditt löneuttag etc över tiden.
Jag har funderat på samma sak då jag driver verksamhet med naturligt stora variationer (bland annat en skogsfastighet). Med tanke på placeringshorisonten 6 år skulle man t.ex kunna använda sig av tumregeln 10% aktieandel per års horisont, och med detta placera pengarna 60/40 aktier/räntor.
Men å andra sidan kanske du inte behöver använda alla pengarna efter 6 år, utan enbart återföra dem till beskattning (på typ 30% beroende på hur du tar ut dem och vad du har för övrigt resultat det året).
Vill du vara försiktig så skulle du kunna lägga det som ska in som skatt, i exemplet 30% av det periodierade beloppet, i räntor, och resten i aktier om de ska sparas på lång sikt.
Eller kombinera de båda ovanstående och köra 60/40 på den delen som du ska betala i skatt och 100% aktier på resten (då har du totalt 0,4x0,3 = 12% räntor).
Annars tror jag det bästa är att se till helheten av ekonomin och göra några grova likviditetsöverslag för när du behöver vilka pengar, och ställa periodiseringens storlek i relation till totala portföljen, för att se vilken risk man är redo att ta med kapitalet. Men det gäller såklart både periodiseringar och investeringar i övrigt.
Hej Stabac, tack för svar och bra synpunkter på hur man kan tänka kring att minimera risken med placeringen. Gillar ff a tanken att dela upp placeringen för att säkra att kunna betala skatten..
Men! ( alltid ett men.. ) Min fråga var egentligen mera om det är tillåtet att ta ut belopp motsvarande periodiseringsfonden från egen firma, placera i privat depå och sedan sätta in till firman när det är lämpligt eller när fonden ska återföras efter 6 år? Jag kan inte se varför inte, men gör du tex så?
Det har än så länge inte varit aktuellt för mig, men kommer väldigt sannolikt att vara i nästa deklaration så därför jag har börjat tänka tankarna.
Jag har svårt att se varför man inte skulle ha den friheten med eget uttag och egen insättning, men kommer när det ska göras dubbelkolla det med personen som hjälper mig med redovisningen.
I den här artikeln står bland annat ”För dig som är enskild näringsidkare eller delägare i ett handelsbolag kan dessa medel också användas för privata uttag. Periodiseringsfonden ger dig alltså både affärsmässig och privatekonomisk flexibilitet under år med lägre intäkter.”
Något jag inte hade tänkt på, som potentiellt skulle kunna vara relevant, är att avsättningen (eller kanske snarare uttaget) kan påverka kapitalunderlaget för räntefördelning.
Tack! Har läst nåt liknande men hade varit skönt med en riktig person som faktiskt gör så!
Och ja, i och med att man avsätter vinst till periodisering så minskar man kapitalunderlaget för räntefördelning året efter - spelar ingen roll om man gör uttag eller inte.
Ja och nej, gör man ett eget uttag för att investera privat behöver det inte vara bundet till året utan först när man ska återföra periodiseringen behövs egen insättning.
inte ännu men har funderingar, frågan är hu systematisk man vågar göra det.
om du kan pusha återtaget till efter din riktålder är expansionavgiften högre än egenavgifter och skatt. Jag är 53 så kanska lite för långt kvar men det är ju ju ändå ett billigt sätt att få loss pengar att investera.
Expansionsfonden kan för min del vara på ett vanligt räntekonto och vara kvar under firman. Det ger inte så mycket att investera privat bara ett år i taget med uttag och insättning - risken är rätt hög då och eftersom det finns ett tak (125.nånting % av kapitalunderlaget ) för expansionsfond så kanske man behöver återföra delar ändå redan efter ett år.
Periodisering däremot kan investeras 6 år i sträck - det känns rimligare.
Kan du vara utan de pengar så kan 10+år på räntekonto ( tills du är67) ger fin avkastning ändå.
Roligt att fler verkar fundera på det men ännu har ingen sträckt upp handen och gör så..
det finns ingen bortre gräns för när en expansionsfond ska återföras. du kan alltså rulla den framåt så länge du har utrymme i kapitalunderlaget (vilket kan innebär att kapitalet behöver finnas på ett konto över nyåret). förhoppingsvis ger en aktiefond bättre avkastning än räntekonto, annars är det tveksamt om det inte är bättre att skatta ut och sätta i aktiefond direkt.
vilket även innebär att du kan återföra din periodiseringsfond och låta den gå upp i expansionfond efter 6år..