Hej! För mitt företags räkning behöver jag någon slags buffert för att ha mina periodiserade tillgångar (= en del av varje års vinst som man kan skjuta upp skatt på i upp till 6 år). Förhoppningsvis behöver jag aldrig använda dessa reserver, utan varje insättning kommer att sitta i 6 år i denna buffert för att sedan redovisas som vinst och föras över till bolagets ordinarie kapitalförsäkring. Men worst case kanske man behöver ta ut pengarna tidigare om det går dåligt för företaget eller man behöver extra omsättning av någon anledning. Jag är nu inne på år 4 sedan jag startade bolaget, så jag kommer alltså börja göra uttag från periodiseringsfonderna om 2 år.
I dagsläget har jag öppnat en vanlig aktie/fond-depå hos Avanza och fördelat pengarna 50/50 mellan Spiltan Räntefond Sverige och AMF Räntefond Mix enligt rekommendationer från era tidigare avsnitt. Anledningen till att de inte sitter på KF är för att dels separara dem logiskt samt att KF-avgiften inte ska äta upp avkastningen.
Nu till frågan: Tar jag för stor risk? Som sagt, i teorin kommer jag sätta in och ta ut pengar varje år, men depån kommer alltid att innehålla en viss summa pengar. Säg för enkelhetens skull att jag sparar 100k varje år - Då kommer portföljen alltid innehålla 600k med ett uttag och en insättning på 100k en gång om året. Men den kan behöva likvideras fullständigt när som helst. Så det viktigaste är att den vid ett givet tillfälle aldrig ligger minus.
Hade det funnits bra sparkonton för företag med insättningsgaranti (likt de som finns privat med 0,75% ränta) hade jag nog valt ett sådant. Räntefonder kändes som ett bra alternativ tills jag såg ditt avsnitt om risk och räntefonders beroende av statsräntan som nu är rekordlåg. Därför undrar jag om detta är en osäker strategi och om det finns andra sparformer (kanske något form av sparkonto för företag som jag inte känner till) som passar sig bättre för denna typ av “buffert”?