Jag driver sedan 2016 ett litet bolag som växer sakta men säkert. Vi har tio anställda och jobbar inom IT-konsultbranschen i Stockholm.
Vi har genom åren jobbat upp en “buffert” på runt 4 miljoner kr som sitter på ett bankkonto. Varje månad har vi drygt 500 kkr i utgifter (främst löner).
Jag funderar på om man borde tänka kring den bufferten. Strategin hittills har varit bankkonto utan ränta så vi har snabb tillgång till dom och tar 0 risk. Smart? Eller borde man ha nån sorts anpassad hink-strategi för företaget?
Jag hade nog kikat på strategier för att säkra hela eller delar av kapitalet i första hand; direktpension eller möjligen upprättande av holdingbolag?
Hur risknivån sedan ska hanteras beror på hur kapitalet planerar att användas. Om du plötsligt kan behöva 4 miljoner för att köpa upp ett annat bolag och kapitalet befinner sig på börsen finns risken att det bara är värt 3,5 miljoner just den månaden. Om du däremot bara behöver ha tillgång till 500 000 till oförutsedda händelser kan du placera 3,5 miljoner.
Man kanske även ska fundera över vilka situationer man kan komma att behöva ta av bufferten. Är det för att kunna täcka löner under en tid då uppdragen minskar, exempelvis under en lågkonjunktur? Då blir det lätt att man köper tillgångarna under goda tider och säljer dem under sämre. I det fallet kanske inte aktier är den mest lämpliga sparformen.
Samtidigt är många alternativ bättre än 0 % ränta. Gör bolaget dessutom avsättningar till periodiseringsfonder har man inte bara inflationen att skydda sig emot utan även schablonräntan. Då är ett placeringskonto med ränta bättre än ingenting. …eventuellt en mindre del till något mer spekulativt.
Annars kan du ju alltid göra en “Tesla” och investera bufferten i Bitcoin. (ironi alltså)
Sant! Har inga planer på att använda det närmaste åren. Annat än som trygghet. Har tyckt det varit jobbigt första åren när vi bara haft 1-3 månaders utgifter tillgängliga.
Borde inte rika tillsammansportföljen passa bra i här?
Ett års utgifter oinvesterat och sedan resten enligt RT principen.
Borde väl ha lägre risk än rena aktier och förhoppningsvis hålla emot ganska bra i en nedgång då risken att ni behöver pengarna ökar?
Kan man inte rent teoretiskt ha pengarna på 5 olika sparkonton med ränta och fria uttag? Hur många situationer kommer ni ställas inför där ni måste ha 4 mille inom 2 timmar? Borde ju räcka med att kunna få ut pengarna inom ett par dagar, vilket man kan på sparkonto.
Sen säger jag inte att ni ska välja den strategin. Skulle nog ha en del av pengarna på sparkonto med ränta, och sedan investera resten.
Vi har pengarna på sparkonton för företag. T ex Collector och Aros Kapital. Sen har vi olika summor på rörligt, 3, 6, 12, 24 månader. Ger då 0,8-1,5% i ränta ungefär.
Bygger dock på att man har en tydlig bild över sitt likvida flöde.
Sen kan man självklart ha de i fonder/aktier osv MEN känns ändå lite osäkert beroende på att den överblickbara tidshorisonten som företagare ofta bara är 0,5-3 år. Man TROR ofta att man sitter säkert med kunder/uppdrag men vid en lågkonjunktur/pandemi/ändrade mönster/nya regelverk/kontraktstider kan ofta mycket förändras på ett par års sikt.
Så mycket beror också på hur verksamheten ser ut och vad pengarna är tänkta att användad till normalt OCH i värsta fall.
Ska de t ex ändå bara tas som utdelning och sen efter det ändå investeras privat i fonder/aktier? Då kan det ju vara lika bra att investera pengarna då de är kvar i företaget. Samma risk/svängning/tidshorisont blir det oavsett om de de står kvar i bolaget eller tagits ut.
Jag fick rekommendationen att starta ett holdingbolag ovanför verksamhetsbolaget gör att skydda kapitalet i händelse av tex skadeståndsanspråk på verksamhetsbolaget.
Eftersom det är koncern så kan du skicka pengarna hur som helst mellan bolagen och förlorar inget på 3:12 sidan. Enda nedsidan är ju att du får upprätta ett bokslut till.
Det blir också lite enklare att förhålla sig till upplever jag.