Jag har ett AB och kan putta in 5000 kr/mån i en KF på Avanza
Hur mycket pengar är vettigt att ha i en KF?
Hur skulle ni fördela pengarna mellan olika fonder?
Jag har ett AB och kan putta in 5000 kr/mån i en KF på Avanza
Hur mycket pengar är vettigt att ha i en KF?
Hur skulle ni fördela pengarna mellan olika fonder?
Hej!
Här är en artikel jag skrivit på ämnet:
Bra artiklar men jag fler spörsmål.
Jag skulle vara nöjd med en buffert för 3 månader och jag kan lika gärna buffra 1 månad för semester också. Det blir ca 400000 kr.
I artikeln står att bufferten ska vara på ett företagskonto och inte KF, men då missar jag all börsuppgång. Säg att jag i ett nödläge står utan intäkter och behöver hämta pengar från KF. Summan på KF avgör hur många månaders respit jag får.
Har det varit ett dåligt år back 20%: 3,2 mån
5 år snitt 10%: 6,4 mån
10 år snitt 10%: 10 månader
Sen har jag två månaders likviditetsbuffer.
Jag hänger inte riktigt med.
Målet är att ha 400.000 SEK i buffert, eller hur?
Ja, för börsuppgång kan lika gärna bli börsnedgång. Problemet är ju att ofta kommer börsnedgång i samband med att andra saker är kass - t.ex. Covid där vi tappade 30% på 30 dagar. Jag brukar ju därför avråda från att placera sin buffert.
Vet inte riktigt hur du tänker här? Tillväxten av bufferten? Men det är ju snittsiffror, du behöver ju snarare titta på max-drawdowns.
Se dessa sidor:
samt
och
Håller med!
Lägg bufferten på räntebärande konto istället för att riskera den på börsen.
Håller med. Jag kör min företagsbuffert på SBAB.
Skulle precis som i en privatekonomi se till
Att ha en buffert i sparkonto som täcker ca 12 månaders utgifter.
Som löner, skatt, investeringar eller oförutsedda utgifter.
Sedan beror det på riskbenägen men med bra kassaflöde skulle jag inte ha problem med att ha 75% av överskottet i KF
Är det bättre än en lågrisk fond som en räntefond?
Låter som ett klokt resonerande.
Det jag kan läsa mig till att man måste räkna med 50% nedgång.
Det är inga problem då jag gärna vill ha en buffert på 3 mån men jag är beredd på att den kan gå ner till 1,5 månader.
Men det är stora summor jag går miste om genom att inte placera i en KF.
Det kanske inte är så många här med AB som har överskott i KF men jag var ute efter att förstå hur mkt jag ska stoppa där och i vilka fonder är pengarna investerade i.
Ett annat resonemang är att ta ut så mkt som möjligt i utdelning och spara privat och om det går dåligt i företaget betala ut mindre lön och ta från privat buffer.
Lågrisk är fortfarande risk.
Buffert är inget man leker med ![]()
Ja, det fungerar också.
Nackdelen med att inte ta ut lön är ju dock några också.
SGI, Pensionsrätter t.ex
Sant, det är ju därför jag också inte längre är emot periodiseringsfonder.
Jag funderar på periodiseringsfond. Men det är mest för att jag inte vet vart jag ska spendera årets pengar ännu.
Och har en del större investeringar nästa år.
Är inte en periodiseringsfond ultimata bufferten? Oskattade medel man kan ta in vid behov?
Det är väl bra på kort sikt. Men skatten ska ju in efter ett tag ändå (med lite ränta på tror jag).
Har inte stenkoll, ny på detta, tror att det rör sig om 6 år?
Ja med lite ränta? Lägre än nishbanks räntan?
Det är väl egentligen ett instrument att ”jämna ut” resultatet över år så, nej du behöver nödvändigtvis inte ”skatta” på dom. Om t ex år 2030 blir ett år utan intäkter för ditt bolag kan du återföra pengar från periodiseringsfonden för att täcka avdragsgilla kostnader. En försäkring är kanske mer passande än buffert? Om jag förstått det här rätt
(it konsult AB, år 2)
Helt korrekt! Så resonemanget är att man får en större buffert om det går dåligt inom 6 år. Jag är själv IT konsult, och man lever ju avtal till avtal. Jag har avtal under hela 2026, så jag kommer periodisera för jag vet inte vad som händer 2027
Bättre att ha lite extra buffert om det går åt skogen.
En fundering gällande periodiseringsfonder. Måste man ta ut det som lön eller går det lika bra som utdelning?