Investera buffert på bank

Hej! Har cirka 60k på banken med sparränta (3,65%) via danske bank och funderar på om jag istället ska investera pengarna i en väldigt låg-risk fond istället? det tar ju bara några dagar att sälja av i bästa fall och har i princip aldrig tagit av dom pengarna ändå. förstår att principen om att ”buffert” inte ska investeras försvinner om jag gör det motsatta. Men känns så trökigt att ha dom på banken liggandes, trots sparränta. Hur gör ni andra? Bör jag behålla pengarna på banken så som jag har det eller ska jag investera? Alt minska bufferten något?

1 gillning

Varför har du den bufferten och just den storleken?

3 gillningar

Har du redan andra investeringar eller är detta ditt samlade kapital?

Du behöver ju ha en buffert som täcker de utgifter som kan komma med kort varsel och om du sätter in 60k och de plötsligt dyker till t ex 40k så måste du ju vara okej med det om du behöver dessa ursprungliga 60k till något akut.

3 gillningar

Jag räknade med två nivåer på buffert 1. Vad jag verkligen behövde - nödvändigt kapital - riktigt låg men realistisk nivå. Här tog jag in att det kunde dröja innan pengar från ev trygghetssystem tickade in och att bara vissa saker som tex kyl skulle ersättas om den gick sönder men inte cykel om den stals
Nivå 2. Vad jag önskade ha som buffert för att känna mig bekväm och lite tryggare - komfort kapital

Körde sedan Lysa 60 aktier/40 räntor och bestämde mig för att jag skulle ta ut allt om det gick ner till nivå 1. Det var i närheten de tillfällen när börsen dök 15 - 20 %

Jag var helt medveten om att jag spelade med ev framtida trygghet/bekvämlighet vilket kanske låter motsägelsefullt men som jag lyckades rationalisera :slight_smile:

3 gillningar

Tänker att 60k motsvarar cirka 3 månader levnad + kostnader/utgifter så som jag lever idag, och lite till

Yes! Cirka 700k investerat på Avanza i övrigt :blush:

Buffert är som en försäkring. Bortkastade pengar så länge man inte behöver den (försäkringen eller bufferten) men livsavgörande om huset brinner ned, man blir av med jobbet, börsen kraschar etc. Det är lätt att få för sig att man inte behöver dem när allt är frid och fröjd, men deras syfte är ju just det, att skydda för oförutsedda händelser. Givet hur oförutsägbart ens framtid är, man skulle lika gärna kunna behöva bufferten om en månad som tio år, är det oklokt att investera pengarna. Börsen kanske kraschar då du behöver din buffert.

2 gillningar

Jan och Caroline har spelat in ett riktigt bra avsnitt om buffert. I överkursen så kommer de in på att investera bufferten (som inte är en allmän rekommendation utan det gäller att man tänker igenom det noga):

7 gillningar

Då undrar jag lite hur du ser på din buffert. Får den stå på ISK ett år så kan du i snitt förvänta dig kanske 3k avkastning efter skatt och inflation, över tid.

Är det då värt volatiliteten i att investera detta för att tjäna 3k eller är det värt lugnet i att de kanske sitter på ett konto där det håller emot inflationen och alltid finns till hands när livet händer?

Allt beror ju på hur dina utgifter ser ut i övrigt, men bufferten är ju till för att täcka det där plötsliga som ingen räknat med. Jag tycker att 3k om året är en ganska låg försäkringskostnad för detta.

Funderar du över att investera hälften är det ca 1,5k vi pratar om. Dina 700k investerade genererar ju redan 11 gånger så mycket så varför bli girig mot att få rejält ökad risk?

2 gillningar

Jag har inte investerat min buffert. För några år sedan investerade jag halva bufferten med detta resonemanget men det har jag alltså slutat med. Blev stökigt.

Här är en till diskussion på ämnet:

2 gillningar

Varför har du 3 månader levnad plus lite i buffert?

Låter som ett bra resonemang! Tack! Lutar nog åt att behålla i räntespar för att minimera oros-tider :blush:

1 gillning

Tack för tipset! Ska lyssna :blush::pray:

1 gillning

Låter som ett bra resonemang. Lätt att rida på lycko-tider. Och lätt att vara efterklok i dåliga tider!

2 gillningar

Bra sammanfattning. Man ser årsuppgången och blir girig. Där har Gordon Gecko fel. Girighet är inte bra i det läget. :slight_smile:

2 gillningar

En grundpremiss för mig är att definiera vad buffert är till för: oförutsedda utgifter. Jag behöver inte maximera avkastningen på min buffert då dess syfte är helt skilt från min övriga portfolio. :nerd_face:

8 gillningar