Buffert, sen investera resten?

Hej,

Kort om mig: Gift, 1 barn under 2 år, eventuellt 1 till inom 2 år, hus som vi idag ser att vi bor i tills barnen flyttat ut, stabila jobb och vi trivs där vi bor.

Huset är värderat till 2.300.000 och vi har ca 1.600.000 lånat. Inga måsten i renoveringar.

Jag funderar på en buffert på ett sparkonto på 50.000 för oförutsägbara utgifter. Det dyraste som kan gå sönder som kostar är varmvattenberedaren som är 10+ år. LVP som vi har är båda helt nya och så vidare. Ser inte hur den bufferten inte håller. Bilarna lagar jag oftast själv om inte motorn ryker men då ryker bilen också.

Tänker jag rimligt gällande bufferten? Spontant kommer jag börja med att lägga pengarna på ISK DNB global/spiltan/avanza zero tills jag kommer upp i en kanske 200-300.000. Om jag inte dyker ner djupt innan dess, så först då satsar jag lite på aktier. Kanske 70-30 med fokus på index först då. Det känns idag för mig tryggt.

Månadssparandet kommer vara minst 10.000 men kommer försöka 15.000. Vi har inget behov av stor klumpsumma pengar idag eller på sikt. Vill vi renovera ett badrum i framtiden sparar vi separat till det alternativt drar ner månadssparandet liiiiite tills vi har pengarna för sagd renovering.

Hoppas mitt inlägg inte blir för rörigt men jag måste få lite bekräftelse här att jag tänker vettigt. Har varit för dålig att spara på ISK, utan bara kört sparkonto och husköp+ renoveringar har ätit upp en hel del, så ‘‘börjar’’ om lite. Är runt 30 år.

Tack alla!

Verkar vettigt. Ni har fixat buffert, tänkte genom möjliga utgifter och investerar i fonder. Fortsätt så!

Kan rekommendera “börja här”-sektionen där du hittar mycket bra information för att komma igång, och komma vidare då du redan har börjat bra!

1 gillning

Du tänker typ som jag. Är i liknande sits. Jag kör också buffert på ca 50k och investerar resten. Dels har jag ju kreditkort för buffert men det går ju även att låna upp om något skulle skita sig (typ vvb).

Dessutom kan du idag spara väldigt mycket per månad så det finns ju goda marginaler att ta från där, eller för att amortera bolånet även om du skulle gå över 70 % (och således amortera 2 %)

Fast mina investeringar är 100 % aktiefonder.

Hej,

50000 kr i buffert är liknande det vi har också. Jag försöker dock ha bufferten lite högre om jag vet att vi har en planerad utgift som kommer ta av bufferten ( t ex köp av semesterresa).

Är man lite flexibel hur mycket man månadssparar och använder kreditkortet utan att behöva betala ränta så har man möjlighet att hantera enskilda oväntade utgifter på lite mer är 50000 kr.

1 gillning

Är 50 000 rimlig buffert som husägare?

I hyresrätt kan jag tänka mig att 2-3 månadslöner är absolut i högsta laget.

Kanske beror på huset i sig, typ av uppvärmning osv…

Vi har bergvärme och med en panna med ~21 år på nacken är vi beredda att behöva ta den kostnaden, egentligen när som… där är det nog 50000/per person.

Har dock betydligt mer i buffert totalt, ca 8 månadslöner före skatt. Jag hade nog sovit lite sämre om jag bara haft 50000 i buffert.

Eller är det jag som borde stoppa in ytterligare lite av bufferten i fonder?

Ligger på ca 65/35 fördelning investerat/buffert.

Tycker det låter nog så tajt för trådskaparen med 70 procents belåning och bara 50.000 kr i buffert. Jag hade nog jobbat upp bufferten till 100.000 kr som husägare, och sedan börjat fundera över resten.

1 gillning

Tycker det är överskattat att dimensionera buffert enbart efter vad som kan gå sönder. TS kan som sagt öka lånet på huset eller sälja lite fonder. Finns det risk att fonderna säljs med dålig timing? Ja. Men ska man alltid gå med jättemycket pengar på buffert istället för investerade så går du miste om avkastning där med.

Håller med här och titta specifikt på denna länk som finns i det material som @VikingJon har länkad till.

kalkylen kommer ge dig det du efterfrågar.

Har man ISK o en räntedel som man kan få ut pengar på två bankdagar…då ser jag integ behov av en stor buffert som inflationen äter upp
Sen skulle jag spara i två ISK minst
Ett “renoveringar o annat trist” 60/40
Ett större för framtida frihet…90/10
Ett för “roliga saker” som resa, eller nått…100% Global index

Hur tänker du om amortering? Investera eller amortera… denna eviga fråga.

4 månader senare… jag kommer alltid att amortera rent spontant. Kommer inte gå ner till 1% eller ens till 0. Det känns tryggt att amortera och tänka på det som långsiktigt sparande. Ja man lär tjäna mer på att investera amirterinspengen istället men när man säljer huset tror jag det känns skönt att få en stor klump pengar.

Min åsikt om det är förmodligen också baserat på att vi bor billigt så 2-1% gör inte ens 1000kr idag med 2,59 i ränta.