Ber om ursäkt om liknande trådar har skapats men kan inte undgå att göra min egna.
Är 24 år och studerar, har ca 4,5 år kvar på mina studier och således en sparhorisont på ca 5-10 år. Har tidigare arbetat ihop ca 150k och har sedan tidigare en fond från mina föräldrar på Swedbank Robur Kapitalinvest på 50k som jag ska sälja av. Har tyvärr bara låtit pengarna ligga på konto pga handlingsförlamning men har nu äntligen satt mig in lite i ämnet senaste dygnet. Har kommit fram till sätta in allt på en gång i antingen Lysa / LF GI på typ Avanza. Det känns båda som rimliga alternativ och det känns bra i magen. Är inte heller rädd att drabbas av panik om det skulle se sämre ut under en period.
Nu till problemet! Som sagt, är det bara att tuta och köra? Det känns lite väl hastigt och impulsivt för att vara mig, då jag inte ens hade en tanke på ämnet för ett dygn sen. Finns det något ni rutinerade rävar tänker att jag borde överväga? Något jag missat? Ös på! All hjälp uppskattas enormt, tack.
Eftersom du ändå nämner det… Är du helt säker på det? Det finns inte en risk/möjlighet att studierna avbryts? Frivilligt eller ofrivilligt? Temporärt eller permanent?
Är du säker på att du inte kommer vilja köpa bostad eller liknande om 5 år?
Hur illa vore det om pengarna du kastar in nu är värda mindre år 2034?
Är 24 år, studerar en utbildning med ca 5 år kvar. Efter det är tanken att börja jobba och och så småningom köpa en bostad. Känner ingen direkt stress med det men sånt kan ju ändras med eventuell flickvän osv. Men skulle uppskatta en sparhorisont på 6-10 år.
Kommer lägga in 200k på Lysa alternativt Länsförsäkringar Global Index. Tycker det är svårt att landa i en allokering. Lysa rekommenderar 60-40 vilket känns lite lågt. En del rekommenderar 100% i fonder om jag inte ska röra pengarna på minst 7 år. Ska man lägga sig i mitten och köra 80/20 på Lysa? 90/20? Känner mig lost…
Edit från moderator: inlägget är ihopslaget från en annan tråd.
Sorry för detta, blev lite för ivrig. Det jag fortsatt behöver råd med är hur jag ska lägga upp fördelningen hos lysa. Kommer som sagt inte behöva pengarna på minst 7 år. Låter det rimligt att börja med 80/20 och sen för varje år som går fördela om till 70/30 osv?
Med tanke på din situation, där du planerar att studera 5 år, där diverse saker kan hända, skulle jag inte placera mer än hälften långsiktigt. En större lättillgänglig buffert skulle jag prioritera, där det långsiktiga kan återupptas efter studietiden.
Jag har redan låtit pengar ligga och skräpa på ett sparkonto för länge, vill gärna undvika att fortsätta med det. Varför skulle jag behöva de summorna som buffert tror du?
Jag tror att det ovanstående och även jag menar är att man aldrig vet vad som händer. Det är aldrig fel att ha en del av sitt kapital säkert och tillgänglig. Speciellt inte nu när man kan få 4% riskfritt på sparkonto med insättningsgaranti. Buffert kallas det för vad för curve balls livet nu kastar en.
Jag tycker också att din sparhorisont är något kort för att köra 100% aktier. Typiskt krävs då minst 10 år. Jag skulle säga verkligen minst. Medan du nämner 6-10 år som är lite sådär lurigt mitt emellan. Det är nog därför en del av oss är lite försiktiga. Hade du sagt 15 år så hade du säkert fått förslaget av alla att köra 100% aktier.
Att Lysa gett dig förslaget 60/40 tyder också en del på att dina svar på deras frågor inte gett topp på risktolerans.
Jag hade nog satt 50 papp åtminstone på sparkonto och sedan investerat 150 papp i 100% aktier. Totalt sett 75% aktier vilket du kanske kan hantera då du ändå har 50 papp för helt oförutsedda grejer, för du verkligen behöver pengar eller för möjligheter som dyker upp i framtiden.
Ta dig också en funderare på om du ska slänga in alla 150 pappen på börsen på en gång eller om du ska tex månadsspara in dem under en period. Det är statistiskt rätt att lägga in allt på en gång men det kan vara emotionellt rätt att lägga in det i poster.
Ett sista tips är att när du bestämt dig så låt det gå en vecka innan du genomför det. Typ en ångervecka där du kan anpassa sitt beslut. Det är aldrig fel. Speciellt så du inte lider av FOMO just nu pga av att börsen gått upp och dina pengar har stått på konto. En normal ”hjäääälp” känsla men låt dig inte styras av den. Vad är några dagar mer eller mindre tänker jag.
Och du stort GRATTIS till ett fint kapital i din ålder. Själv satt jag bara med skulder då
Bra poänger. Har så svårt att bestämma mig, liksom svårt att välja chips på ICA och nu ställs man inför detta…
Intressant dedär med det emotionella vid att lägga in allt direkt. Men eftersom jag in princip bedrivit kapitalförstöring senaste åren pga låtit pengarna ligga på vanligt sparkonto så känner jag inte så. Och de här med sparhorisonten är egentligen inte heller så binärt och fyrkantigt. Det är liksom inget måste om jag inte kan köpa en bostad om 7-8 år, snarare än 10. Även om det såklart vore nice och har en flickvän som nog har mer bråttom än vad jag har. Som jag känner nu hade jag kunnat låta pengarna ticka under en sån period. Ska grubbla vidare, men tack för svaret återigen
Jag tror att vi alla kan hamna ”mellan hötapparna” vid beslut, små som stora. Jag kan göra det åtminstone. Oftast tolkar jag det som att hjärnan vill en sak men magen vill något annat
Jag skulle säga genrellt sett med ”vet inte” pengar så är RT rekommendationen 50/50 egentligen. När jag skrev att jag nog satt 75/25 aktier/ränta så är det dels för att du är ung (det du kan investera nu kommer att vara guld värt när du blir äldre) och dels för att man som student sällan behöver mer än 50 papp i buffert (nog få studenter som har en sådan rejäl buffert).
Men någonstans där 50-75% på börsen skulle jag säga är spannet du får ”snittsvaret” på baserat på det lilla vi vet om din situation.
Fördelen med att lägga en vettig buffert nu är att alla extra pengar du får över kan du plöja in i aktie delen framöver. Gör det lite enklare med sådana beslut framöver.
Gråt inte över spilld mjölk. Hetsa inte. Ta det i din takt. Det är bara framtiden vi kan förändra. Och du har med all sannolikhet en lång fin framtid framför dig.
Återigen lycka till … och återkoppla gärna med hur det går för dig!
Jag snackade med tjejen nu och vi pratade om att det bästa rent långsiktiga också är ett långsiktigt sparande. Istället för att stressa om bostad när vi är 29/30 kanske man kan bo i hyresrätt tills 33/34/35 och slå på stort då om marknaden är lämplig. Med ett sånt mindset, bara att tuta och köra 100% aktiefonder?
Ja … men det tar inte bort behovet av en buffert i min mening. Ni borde i första hand fundera igenom hur mycket ni behöver i buffert för oförutsedda saker.
Men det finns olika sätt att placera även buffet - en del har även den på börsen. Allt handlar om ens risktolerans och om man tex har andra sätt att frigöra pengar vid behov. Själva föredrar vi sparkonto med bra ränte för buffert men allas situation ser lite olika ut.
Jag rekommenderar avsnittet nedan. Det ni inte behöver i buffert kan ni lägga i ett långsiktigt sparande på börsen.
Mitt tips om att ge dig själv en ångervecka före du genomför kvarstår
En viktig fråga för dig är kanske om en BRF är ett ‘måste’ eller bara ‘nice to have’.
Efter mitt plug bode jag först i en hyres etta, sedan i en hyres trea som sambo, båda med bara några (2-4) års kötid, båda låg ok centralt i mellanstor stad och övrigt helt ok, att köpa en BRF hade inte gett så mycket extra.
Funkar det så där du vill jobba sen så kanske du kan ta högre risk och vara lite flexibel när och om du köper.
Men om en hyresrätt inte går att få tag på eller det innebär timmar av pendling extra så är det kanske bättre att sänka risken och fokusera på att spara till bostaden.