Jag har en fundering och jag ska försöka fatta mig kort. Jag sparar i billiga indexfonder varje månad med en horisont på +10 år men…jag har idag en väldigt liten buffert som skulle kunna täcka 1 månads utgifter, dock så har jag en sambo som kan täcka upp vid eventuella plötsliga utgifter, alltså i nödfall m.m. Den här månaden kommer jag få en större summa pengar och vill fylla upp bufferten lite men samtidigt känner jag stress att missa börsens uppgångar om jag lägger pengarna i den, nu när det är ”rea” så lockas jag av att lägga pengarna på börsen istället. Jag har fast jobb, bor i bostadsrätt (med lån) osv. Jag tycker egentligen att bufferten kan vänta, men tänker jag fel om jag satsar pengarna på börsen nu istället?
Fråga dig själv om du vet hur börsen kommer stå om 3/6/12/24 månader för nu. Har du svaret är valet enkelt – gör det som är bäst för din ekonomi. Saknar du däremot ett svar tycker jag det låter klokt att utöka din buffert. Detta då väldigt många har för liten buffert för det man inte kan förutse. Allting hänger ihop med din risktolerans. Låt inte dina känslor och rädslan av att missa något som kanske inte händer styra .
Tack för ett bra svar! Hjärtat säger börsen men hjärnan bufferten, blir väldigt påverkad av att läsa hur mycket rea det är och att det vänder snabbt när det väl sker. Hade nästan en buffert fylld men av rädsla så åkte det in på börsen istället haha
Bygg buffert men spara som du gjort tidigare. Om tongångarna ändras så ökar du sparandet och kanske till och med kan hålla en bra buffert?
En månad låter alldeles för stressigt för mig men vi är alla olika.
Om du väljer att investera pengarna dela upp det i flera månader så du minskar risken. Ja du kan gå miste om större utveckling men med det kommer högre risk…
Som Lysas vd sa i ett av de senaste poddavsnitten: om man var investerad på börsen under 70-talet fick man i genomsnitt 1% avkastning per år. Det är ju sämre än räntesparkonto.
Så tycker man inte kan räkna helt med att alltid är rea bara för att det har gått ner. Dessutom säger ju många att situationen med inflationen liknar den på 70-talet.
Historien behöver ju inte upprepa sig men det är ju inte uteslutet.
Själv månadssparar jag på som vanligt med lång sparhorisont på 10+ år men med extrainkomster osv sparar jag på räntesparkonto till lägenhet (gissningsvis 2-4 år) och andra kortsiktiga målsparanden.
Om jag var i din sits skulle jag tycka det var skönt att trimma bufferten lite nu när mycket blir ännu dyrare framöver, el, hyror, räntor osv. Vi har ännu inte sett det värsta när det kommer till det.
Att vänta med bufferten kan bli väldigt dyrt. Jag blir nervös om vi inte har ca 100k i likvider. Det är väldigt händigt att kunna lösa nästan vilket problem som helst på smartaste sätt. Att behöva lösa saker utan buffert kan tvinga dig att sälja på större förlust eller att ta skulder och öka din risk ytterligare. Alltid buffert först.
Buffer till minst 3 månadsutgifter och resten på börsen tänker jag. För att inte vara beroende av sambon. Ekonomiska problem leder lätt till relationsproblem tyvärr
Personligen har jag aldrig behövt använda mig av min buffert, så jag undrar ibland vad den kostat mig jämfört med kostnaden av att behöva sälja med potentiell förlust någon gång om det väl behövs. Jag är tveksam om det är värt det för mig. Visst, jag skulle kunna behöva sälja av fonder som ligger -50% någon gång i framtiden för att jag plötsligt behöver pengar men i praktiken säljer jag mitt senaste inköp/månadsspar från fonder och det ligger troligtvis inte -50%. Eller så kan jag sälja guld eller något annat, förhoppningsvis har jag någon tillgång som inte ligger minus.
Men jag har en enkel livsstil med hyresrätt och få saker som kan gå sönder etc. Med en villa hade situationen varit annorlunda.