Jag har ett kontinuerligt månadssparande (pensionssparande) på ISK med 100% LF Global Idx.
Sparar 3000:- / månad. Har totalt ungefär 700k i sparande totalt.
Jag hade ett buffertkonto på ungefär 50k som nu i princip är tomt, eftersom vi flyttade till ny bostad för ett år sedan. Då gick det mesta av buffertpengarna åt till diverse saker i samband med vår flytt.
Nu till min fundering.
Givetvis vill jag bygga upp min buffert igen och känner att jag vill ha pengarna relativt omgående, gärna mellan 50-100k.
Det snabbaste sättet att “lösa” pengarna är att sälja av en del av mitt sparande. Är det en dum idé?
Alternativet är att jag sätter av 3000:- i månaden till buffert istället, men då jag vill ha pengarna snabbt (för trygghetens skull) så verkar det enklare att sälja av lite av mina fonder?
Hej, jättebra fråga! Balansen mellan tryggheten och börstajmingen är svår. I din situation hade jag nog ändå flyttat de där 3000 kronorna i månaden till bufferten istället för investerande tills jag känt att bufferten är stor nog.
När du säger “omgående”, är det för att du vet att du kommer att behöva pengarna eller för att det bara känns rätt? Tänk på att du i värsta fall kan sälja en del av fonderna och komma åt pengarna inom ett par bankdagar. Och om du dessutom har ett kreditkort kan du ju använda det för oförutsedda utgifter medan du väntar på att fondförsäljningen kommer in på kontot och då betalar av kreditskulden med.
Sälj inte av mer än du måste, men om du måste sälja av ska du självklart göra det!
Jag förstår. Du ska självklart sälja av lite om du sover bättre om nätterna. Kanske sälja av 30 000 kronor eller så? I det stora hela kommer 30 av 700 tusen inte göra en gigantiskt skillnad om det betyder att du slipper känna en onödig oro.
Jag hade gnetat och sparat 3.000 kr varje månad till en ny buffert. På 16 månader har du 50.000 kr. Går att få runt 1,7 procent i ränta på ett obundet sparkonto.
Jag hade också valt att spara ihop till en ny buffert i första hand Idagens läge, hade vi varit i ett läge med en stark uppgång så hade jag möjligen valt annorlunda, dvs plockat ut och säkrat hen. Men när nu marknaden backat hade jag som sagt valt att spara upp med nya pengar så långt det är möjligt.
Annars, kör på 50/50 metoden. Plocka hem hälften och spar ihop hälften.
Ja. Det är rätt. Om du idag skulle vilja haft en buffert, så är det rätt att agera direkt och skaffa den. Då tåggången är: 1) emergency fund, och sedan 2) investera - bör no:1 direkt säkerställas. Allt annat är fear of missing out.
Jag bygger min buffert långsamt och segt, dethar även resulterat i när jag köpte hus tömde jag alla ISK, sen nästa gång tömde jag mitt pensionssparande då jag fick jag panik köpa en bil:)
Fortfarande endel på isk, men hade ju varit mer? om jag hade haft ordning på bufferten
Med det sagt fokuserar jag mer på att bygga buffert just nu
Jag hade lagt 1500kr på varje bygga på båda samtidigt. Bufferten är ju olika beroende på om du bor i lägenhet eller hus vilket utrymme man har i budgeten.