Spara till buffert - vägval

Hej! Efter åren med mardrömsränta (hade allt obundet och 72 procents belåning så det var mååååååånga tusen extra i månaden) är vår buffert obefintlig. Alltså noll :see_no_evil: Nu med bättre ränta och några andra förändringar så har vi väldigt goda förutsättningar att börja bygga upp vår buffert igen och sen börja spara i våra indexfonder igen ordentligt.

Min fråga: idag har vi ca 170000 i fonder - är det smartare att sälja exempelvis 60000 av fonderna och lägga som buffert för en kickstart och sen utifrån det börja fortsätta bygga upp buffert och investering i fonder samtidigt ELLER är det klokare att låta fonderna vara som de är och fokusera allt på att bygga upp buffert från noll?

Tilläggsinfo: vi bor i ett nyproducerat hus m fjärrvärme så akutbufferten behöver inte vara gigantisk.

Jag hade troligen låtit fonderna vara och satsat på nyspar till bufferten.

Men, om något akut händer, så ger jag mig själv ett ok att ta från fonderna.

6 gillningar

Om du menar att det var mardrömsränta för ett år sen skulle jag absolut satsa på en buffert. I min värld är en sån ränta ganska normal (även om så inte varit fallet senaste tio åren).

Ett sätt som vissa gör är att sätt in exv 10000 för amortering och räntor. När det är låg ränta blir det 5000kr amortering och 5000kr ränta. När det är högre ränta blir det kanske 2000kr amortering och 8000kr ränta. Istället för att amortera kan ju pengarna ligga kvar på kontot och tas av när räntan stiger. Poängen är att samma summa dras varje månad.

2 gillningar

Ett par-tre månadsutgifter i buffert är alltid en bra grund.

Hur lång tid uppskattar du det tar att spara ihop ?

Tar det t ex 2 år hade jag sålt fonder för att säkra en buffert direkt.

Har ni däremot hög sparkvot går det ganska fort och då kan ni undvika att sälja fonderna.

1 gillning

Hade bara pausat insättningarna till fonderna, och lagt allt nysparande till bufferten istället.

4 gillningar

Tack för svar! vi kan spara ihop till bufferten under 2025. fr o m 2026 år kan vi spara dubbelt så mycket som i år så då ser det än ljusare ut :slight_smile:

2 gillningar