Hur ser er aktier/räntor-kvot ut på Lysa och varför?

Jag ska börja med att säga att man inte bör härma mig för jag tar för stora risker och har god ekonomi. Dessutom är detta superfånigt.

Jag har halva min buffert på banken och andra halvan på Lysa. Lysa-delen är tänkt som ett mycket naivt sätt att motverka inflationen. På Lysa vill jag uppnå en avkastning på 4% (täcker inflationen på båda halvorna av bufferten) plus skatt och Lysas avgifter. Totalt 4,42%.

Inför ett avsnitt av podden fick jag chans att fråga vad den förväntade avkastningen är och fick då detta svaret av Oscar Björklund på Lysa:

Vi har satt samman en aktieportfölj som ska spegla den globala aktiemarknaden och vi har en förväntad avkastning globalt mellan 7-8% årligen. Det här kan givetvis svänga väldigt mycket från år till år. Stockholmsbörsens bästa år tror jag är närmare 70% och sämsta -40%, men under långa tidsperioder är det 7-8%. På räntesidan vill vi ha en produkt som ger en positiv realavkastning så man kanske kan förvänta sig 1-2% år i avkastning på den produkten.

Matade in dessa uppgifterna som en formel i WolframAlpha:

(r*1)+(a*7)=4.42, r+a=1

Svaret ger en fördelning aktier/räntor på 57/43. Så det är vad jag har på mitt buffert-konto.

Har också ett konsumtionssparande på Lysa. Eftersom jag inte vet vad jag ska ha pengarna till så kör jag på 100% aktier. Har på senare tid faktiskt börjat använda pengarna så jag överväger att dra ner risken något. Men det är inte superviktigt eftersom jag inte har några direkta drömmar som krossas om börsen skulle svaja.

Har övervägt att flytta båda sparandena till Swedbank Robur Access Mix så slipper man valutarisken, men den finns inte på min vanliga bank och ska jag ha den på Avanza blir det två steg för att ta ut pengarna. Plus att hur kul är det?

Generellt tycker jag att man ska lita på Lysas automatiska förslag. Det bygger på de frågor du har svarat på och ingen annan kan ta på sig att ge dig bättre investeringsråd. Vi i detta forumet är ju bara några tjommar på Internet. För att få den fördelningen du fick så antar jag att du antingen saknar buffertsparande, eller att du har en relativt låg risktolerans. I så fall är det ju helt rätt med den fördelningen som de har räknat ut åt dig!

4 gillningar