Dubbla sin buffert och ta mer risk?

Buffert är ett slags mental bokföring. Ett sätt att se till att du har pengar när du behöver dem. Så att du kan ta “rätt” risk med dina tillgångar. Egentligen är både buffertar och fondsparanden del av en och samma balja: dina tillgångar.

Du kan använda ditt fondsparande till oförutsedda utgifter om du vill. Du kan använda din buffert för att köpa godis. Det är samma sak alltihop egentligen. Det viktiga är att bufferten uppfyller de krav som just du ställer på den.

För mig ska bufferten vara lättillgänglig och den ska vara stor nog att täcka rimliga oförutsedda utgifter. Allt annat lägger jag utanför bufferten. Till exempel har jag inget särskilt sparande för att jag skulle bli arbetslös. Jag har bufferten på kort sikt, a-kassa på medlelång sikt, och om det tar mer än ett år att få jobb så måste jag nog lägga om större delen av min ekonomi ändå. Då kan jag ta från resten av mina tillgångar.

Så vad är syftet med din buffert? Du har valt att ha 100t kr i buffert nu. Varför känner du att du vill ha 200t kr?

Det spelar ingen roll om du sätter 100t i en aktiefond och kallar den “buffert” eller om du tjoffar in 100t extra i ditt pensionssparande i samma fond.

Jag är inte emot din mentala bokföring, inte alls. Du ska strukturera din ekonomi efter eget huvud. Det är därför 4 hinkar-modellen är flexibel. :slight_smile: Jag har haft halva min buffert på Lysa, men det slutade jag med i somras när jag hade behövt ha tillgång till pengarna snabbare.

4 gillningar