Ha sin buffert investerad på börsen och definitionen av buffert

I sann Rikatillsammans-anda så tycker jag att pollen är felställd. Jag svarade “Annat” eftersom när jag pratar om buffert så menar jag en grundtrygghet som ger likviditet att klara kriser. Det är alltså själva modellen som har en buffert. Hur modellen är implementerad är en annan sak. Bufferten är för mig samma slags princip som @Pellepennan använder (och hittills det enda vi håller med varandra om rent strategiskt tror jag?).

Jag har tidigare (men inte längre) haft en del av min buffert på Lysa. Det bygger på samma idé: Pengar som inte behöver vara likvida kan man ha investerade så länge det finns en tillräckligt stor summa när pengarna behövs.

Vi har också haft en tidigare fråga från @Royal om att öka buffertens storlek för att kunna investera den.

Men jag ser det fortfarande som en enkel implementation att ha bufferten på sparkonto. Det är det som borde rekommenderas till de flesta. Speciellt när man precis börjar att strukturera sin privatekonomi. Det kommer aldrig vara fel råd att sätta några månadslöner på sparkonto. Ska man ta mer risk så blir det mer personligt och man måste räkna på risktagandet.

1 gillning