En tanke som jag vill testa på dig / er. Jag har ju i många år tjatat om att ha en buffert på 1 - 3 månadsutgifter. Nu lär det komma en period då många av oss kommer behöva använda hela eller en del av bufferten.
Min initiala känsla är att det tar emot att använda bufferten - känner du igen dig?
(trots att det här är exakt den situationen som en buffert är till för)
Klart de känns att använda delar av bufferten, men de sura är mer utgiftens orsak man måste använda delar av bufferten… Va är altenativet om man inte har buffert?? Snabblån, sms lån… De suger mer ju…
Jag bör klara av vintern med lönen utan att ta från bufferten.
Men som svar, jag skulle ta från bufferten. Det är vad den är till för. Dock känns det som ett misslyckande ifall lönen inte räcker till.
När det gäller extremt höga kostnader i vinter så är jag ganska säker på att den nya regeringen kompensera oss för de höga elpriserna, hur det blir till våren återstår att se men då sjunker ju förbrukningen. Dessutom har nog många/de flesta här på forumet en ganska stor sparkvot varje månad att plocka av innan man behöver nalla på bufferten.
Jag har inga betänkligheter alls över att ta från bufferten, det gör jag hela tiden.
Men jag har inte heller en statisk buffert, utan den töms och fyll på ständigt efter behov.
Just nu är den full (t.om. lite överfull), till våren kommer den nog vara ganska tom.
Beror väl också lite på vad jag räknar in som buffert…det känns bättre att ta från kontot med sparande till nästa resa än det märkt ”buffert” och det känns lite bättre att minska på sparkvoten än att ändra saldot på ”buffertkonto”. Men i slutändan så handlar det väl om samma pengar…
Ja, det tar emot att använda bufferten – men på samma sätt som det skulle ta emot att plocka ut och använda kapitalet från någon av de andra hinkarna.
Med risk för att låta uppblåst och dryg:
Är det verkligen så?
Som jag tänker på bufferthinken ska den användas till oförutsedda utgifter som inte hade gått att periodisera för i förväg. Att elpriserna skulle gå upp under höst och vinter var för mig inte en överaskning, det är ju så det fungerat tidigare år. Visst, i år finns det oförutsedda externa faktorer så som Rysslands invasion av Ukraina. Men in the spirit av mental bokföring borde inte bufferten bära hela elkostnaden för det.
Men vad är de här oförutsedda utgifterna som man omöjligt kan föreställa sig att de ska komma?
Att bilen kommer behövas repareras kan man ju förutse, att huset kommer (ständigt) behöva repareras kan man ju förutse, att man får restskattesmäll kan man definitivt förutse, men man (läs jag) är för lat för att räkna på det så man kör det via bufferten isf att lägga undan det specifikt.
Det tar verkligen emot! Gjorde premiär med att använda min buffert idag då en verkstadsräkning drog iväg Satt en stund och klurade på hur jag skulle lösa det innan jag landade i att det är just av den här anledningen jag har min buffert.
För mig känns det bara jobbigt att använda buffert till saker jag inte räknat med skulle behöva finansierats av buffert. Inga problem att köpa ny kyl, vinterdäck eller liknande grejer. Men kommer förmodligen få ta av bufferten för att betala någon elräkning i vinter, och det kommer kännas motigt…
Håller med helt här. Jag ska nu tömma min buffert för att köpa en massa prylar och en ny bil kopplad till utlandsflytten. Allt sparande är tillfälligt stoppat och alla pengar går till att stärka upp bufferten för att klara detta. Det känns helt ok. Om jag skulle få någon megastor oväntad “sur-räkning” av något slag skulle det kännas jobbigt.
Jag håller med att det tar emot att använda bufferten trots att det är en situation där det är motiverat.
Jag tänker att bufferten har två växlar om man har ett relativt stort månadssparande:
ta mer pengar från bufferten för att täcka månades utgifter och fortsätta månadsspara.
minska månadssparande och ta mindre pengar från bufferten.
Frågan blir om man först ska minska månadssparande eller fylla på med pengar från bufferten men fortsätta månadsspara. Då sätter man ju pengar från bufferten till börsen.
Är det skillnad om man har oväntat stora utgifter eller om man har oväntat långa inkomster en månad?
Jag tycker också att det tar emot att använda buffert för löpande utgifter som lönen ska täcka.
För min del är oförutsedda utgifter exempelvis katten blir sjuk och veterinärkostnad uppstår, jag biter av en tand och måste till tandläkaren, en vitvara går sönder i förtid, någon annan engångskostnad som plötsligt uppstår. Det skulle också kunna vara arbetslöshet och tiden emellan tills att man får ersättning från A-kassa, inkomstförsäkring och liknande.
När det gäller sakerna ovan så har jag inga problem att använda bufferten för jag vet att den relativt snart kan fyllas på igen.
De kostnader som nu är aktuella är mer av löpande karaktär och det går inte heller att gissa hur höga kostnaderna kommer att bli och hur länge det kommer vara på det sättet. Känslan är inte att jag tar av bufferten utan att jag blir fattigare och fattigare. Ovisheten gnager.
För mim del så handlar det om att min bild av vad som bufferten skulle användas till innefattade inte fantasipriser på el. Utan mer något går sönder i hemmet, längre sjukdom, arbetslöshet osv. Men ren krasst så är det tur att bufferten fimns för bevisligen så kan man inte förutse alla scenario.