Känslan av att bufferten inte ska användas - känns det igen?

Haha stort fett JA på den frågan! Jag äter hellre bara potatis i två månader än tar av bufferten :smile: Har iofs också en “lättbuffert” som är mindre som jag tar av ibland, men den egentliga bufferten känns som krispengar som bara skall nallas av vid yttersta nöd.

2 gillningar

Ja det tog emot så pass att jag till slut insåg att jag haft 100k liggandes på ett bankkonto i 6 år till ingen som helst nytta. Nu har jag bara senaste lönen på transaktionskontot, ett kreditkort med motsvarande två månadslöner i kredit och mina fonder.

Om precis allt går sönder samtidigt så får jag kanske sälja lite fonder, kanske till förlust, om jag vill slippa betala krediträntan. men den risken och den konsekvensen har jag börjat känna är väldigt överskattad.

5 gillningar

En relaterad fråga:

Nu när inflationen är jämförelsevis hög, borde man minska på sin buffert då? Jag tror flera här på forumet (och jag med) sitter med ngn eller några hundra tusen i buffert som i nuläget tappar kraftigt i värde. 8% inflation = 0.66% garanterad förlust per månad, det motsvarar 2000kr i månaden i tappad köpkraft om man har 300k buffert på vanligt konto med 0% ränta….

Mvh

F

1 gillning

Den frågan kan man väl ställa sig oberoende inflationen eller ej?
Om man har utrymme att minska bufferten, varför är det inte gjort?

Jag nallar på bufferten i dagsläget genom månatliga överföringar från sparkontot till lönekontot eftersom jag är tjänstledig.
Det känns inte alls konstigt.

1 gillning

Det känns för jävligt att använda pengar till tråkiga saker.

3 gillningar

Inflationen upp 8% så borde bufferten oxå öka 8%.
Den ska ju räcka till samma som för ett år sen

Jag har tappat min FOSB (fear of spending buffert) helt sen jag la om min ekonomi. Mitt system bygger nämligen på att jag lever för pengar i år, som jag ackumulerade förra året. Därför lever jag s.a.s av min buffert hela tiden.

6 gillningar

Om även börsen går dåligt kan man inte räkna så, tycker jag.

Om de investeringar man har går ner 10% och inflationen är 8% borde pengar på ett vanligt konto vara det bästa, eller?

Jag har min buffert och de pengar som snart ska användas, t.ex. till en dyrare resa, på samma konto så jag är ganska van att ta pengar från det kontot. För mig är det också helt okej att göra en överföring från det kontot till lönekontot om det behövs i slutet av månaden eftersom det betyder att jag har sparat lite för mycket den månaden.

Just nu är bufferten för stor eftersom jag sparar extra där för att betala bilen vi beställde i våras när den äntligen kommer… Skulle levereras i höst någon gång men hoppas nu att vi får den före nästa sommar!

1 gillning

Jo. Just nu ska jag flytta ihop med ny partner och det innebär en hel del utgifter i form av renovering och nyinköp som det ju är strålande att slippa ta på krita. Men ändå känns det lite som om jag stjäl frpn mig själv…

Hahahaha… :joy::joy::+1:

1 gillning

Hamnade i argument med min bättre hälft om detta just nu den här veckan. Kort och gott så har vi en utgift som bufferten är tänkt till, men tanken att ta pengar därifrån kändes inte bra. Någon form av OCD eller nojja att se några färre kronor på det kontot än vad målet är.

Insåg hur irrationellt det är när jag kläckte ur mig

“den är inte till för den här oförutsedda utgiften utan andra oförutsedda utgifter” :see_no_evil:

7 gillningar

A.k.a oförutsedda oförutsedda utgifter

3 gillningar

Exakt! “Unknown unknowns” :+1::joy:

3 gillningar

Låter lite som när jag försökte förklara mitt buffert upplägg här:

Där jag gör skillnad på oförutsedda utgifter med stor risk att inträffa och oförutsedda utgifter med låg risk att inträffa.

1 gillning

Buffert? Vad är det? Haha. Har ytterst liten buffert och aldrig haft någon större buffert. Har överlevt i dryga 49 år utan stor buffert.
Har ingen förmögenhet på börsen men skulle det krisa så är det bara att sälja av lite fondandelar eller aktier.
(Lätt att vara kaxig när man har bundet elpris 48 öre/kWh :wink:)
Hoppas att jag inte får äta upp mina ord nu…

4 gillningar

Jag kör med “lill-buffert” och “stor-buffert”
lill-buff = aldrig under 50k på lönekontot
stor-buff = 100k på räntekonto

3 gillningar

Buffert och buffert, haveri på bilen eller något i huset som inte fungerar klarar jag i 9 fall 10 genom att omfördela löpande intäkter.

Vet liksom inte vad jag ska ha en +50k buffert till, kanske ligger på 10-20k som jag använde första gången någonsin när vi hade dubbla kostnaden på el i december men nu ligger det ju med i ordinarie driftbudget. Nu är det ju ingen överraskning längre.

Matpriserna gasade på ordentligt men det kräver bara lite planering, svälter gör jag inte.

Högkostnadsskydd för el låter jättedumt, dom som sänker sina kostnader förlorar?

Går det käpprätt åt skogen för mig får jag titta på en annan bostad, jobb har jag redan bytt och minskade mina resekostnader med 30k/år. Alltid något.

4 gillningar

Känner att sparkonton har en tendens att bli för stora , att röra dem har inte behövts
ännu…

1 gillning