Känslan av att bufferten inte ska användas - känns det igen?

Bufferten är till för plötsliga och oväntade större utgifter. Att det skulle bli lågkonjunktur har alla som kikar på konjunkturindikatorn vetat länge. Att elpriserna skulle bli enormt mycket högre var ju klart ända sedan Miljöpartiet hade en hållhake på (s), och det var ju flera år sedan man drog igång offensiven och stängde ner fullt fungerande kärnkraftverk i förtid efter fullt fungerande kärnkraftverk i förtid. Således varken oväntat eller plötsligt. Att räntorna inte permanent kunde ligga på krisnivåer vara negativa eller noll kan ju inte heller anses komma som en överraskning. Tillslut behöver man höja dem.

Min buffert kommer med all sannolikhet förbli orörd. Problemen ovan pareras med en högre likviditet på transaktionskontot eftersom det är väntat. Tänk målsparande.

Jag håller på att spara ihop till en buffert så jag inte behöver röra bufferten.

6 gillningar

Syftet med bufferten lär vara att den ska finnas om den behövs, som nu då för de som kan få enorma elräkningar i vinter. Känner man oro för att bufferten töms och inte kan fyllas på tillräckligt fort igen så tyder detta bara på att bufferten är för liten.

Jag känner ingen oro eftersom jag i praktiken använder lönekontot som buffert för oförutsedda utgifter och för över överskottet till sparandet manuellt i slutet av månaden. Dvs. jag har kanske 1-2 månadslöner på kontot typiskt. Men min totala buffert inkluderar allt som ligger på ISK/KF. Skulle det mot förmodan komma en jättestor oförutsedd utgift som inte täcks av lönekontot så finns det flera möjligheter, man brukar ju ändå få några dagar minst på att betala en stor räkning som en elräkning. Dessa möjligheter är:

• Betala med kort som medger gratis kredit till nästa månad
  • Betala genom att sälja av innehav eller använda likvider från ISK. Jag har ganska många årslöner tillgängligt där och känner inget som helst motstånd mot att sälja av där om behovet uppstår. Det tar bara några dagar att få ut pengarna för att kunna betala en större räkning.
4 gillningar

Precis samma insikt har jag med fått nyligen. Har dessutom gratis kredit via avanza Värdepapperslån som går att använda i nödfall och en mellanriskhink som bör kunna täcka det mesta. Många har nog både hängslen och livrem här i forumet? Har tagit beslutet om att minska bufferten lite grann då den aldrig används utan sparandet minskas vid högre utgifter…

Värdepapperskrediten är fördelaktig, men avanza har någon text på sin web om att man inte får använda den så. Har du testat att det funkar?

Japp det stämmer. Jag och min fru har varsitt konto så kan enkelt belåna det ena o sälja från det andra. Annars tänker jag att man kan sälja först och sen öka belåningen efteråt? Alternativt ökar jag belåningen istället för månadsspar och använder de pengarna till ökade utgifter…

Bufferthinken är ju därifrån alla räkningar betalas från. Den är konstant levande o mellan 2-3 månaders cash i.
Mellanriskhinken(den del som är i 60/40 på lysa) har jag tömt flera gånger nu. 1. utbyggnad, 2. ny bil och nu 3. solceller.

Tack vare detta har vi inte en enda gång behövt slutat mata in pengar i högriskhinken varje månad.

Nej dom används nog som dom ska tror jag. Däremot så drar man ju åt svångremmen när dom inte är så höga som dom borde vara. Då kanske man har lite ångest. Men det överträffar ju inte känslan av att kunna casha ut till stora uppgraderingar i livet när det behövs. Det känns otroligt bra.

1 gillning

Jo, det är ju ganska likt mitt upplägg. Men jag har förstått det som att alla inte gör såhär, utan har en bunt pengar liggande “vid sidan om” för något lite odefinierat nödfall.

2 gillningar