Tankar om att ha delar av bufferten i egna företaget?

Såg att @janbolmeson nämnde att man med eget AB kan överväga på att göra en hybrid-variant där AB:t står för en del av bufferten.

Skulle vara intressant att höra hur andra i liknande situation har tänkt och gjort?

Min strategi är att ta lön till brytpunkten och så mycket utdelning som möjligt. De pengar som blir “över” stannar i företaget och är en del av min buffert. Man kan se det som en egen inkomstförsäkring eller pension om man vill. Så i mitt privata sparande behöver jag alltså inte ta höjd för risken att jag blir utan inkomst. Därför kan jag ha lite högre risk där. Jag har ju redan en stor mellanriskhink i mitt bolag.

Men mitt resonemang fungerar bara på bolag som har extremt låg risk (tänk enmanskonsulting). Finns det riska att pengarna behövs av själva verksamheten, är det nog klokt att tänkta annorlunda.

2 gillningar

Det är lite så jag tänker också. Jag har precis som du ett enmansbolag och jobbar som konsult. Jag har hittills tagit ut lön till brytpunkt och sedan den lågbeskattade utdelning som jag får. Senaste året har dock inneburit ett litet ”wake up call” där uppdragsgivare var tvungna att dra ner på konsulttimmar för att få permittera egen personal. Har brutet räkenskapsår och klarade mig med nöd och näppe från att diskvalificera mig från korttidsstödet. Just nu känns läget tryggt men det kan ju vända igen.

Pandemirisker är överhuvudtaget inget jag har övervägt i min verksamhet (innan 2020), utan det är snarare så att jag har tänkt att skulle uppdrag utebli så får man ta en anställning någonstans. En tidigare kollega riskerade ut för just detta under pandemin. Uppdrag försvann, bolaget nekades stöd för korttidsarbete samtidigt som det fanns få som anställde. A-kassor har väldigt lång handläggningstid.