Jag tänker att det som spelar roll är när pengarna skall förbrukas, inte när de tas ut från bolaget. Om det handlar om medel som jag plockar ut så fort det skattemässigt är rätt, men som jag bara kommer placera privat vid uttag anser jag att det är rätt att placera det på samma sätt under tiden som det står kvar i bolaget.
Oftast på den utnyttjade checkrediten eller i bästa fall amortera lite extra på något lån. I andra företaget hade jag precis betalat av en revers till mig själv men blev precis en ny nu när jag ostrukturerade till att endast äga ett bolag.
Ett konto som heter “transaktionskonto” som används under året.
Ett konto som heter “aktiekapital”, och är precis som det låter. Orört sedan bolaget startades.
Ett tredje konto som heter “fritt eget kapital” och motsvarar det du frågar efter. Dvs där allt som är kvar efter allt hamnar på hög.
Jag har via omvägar hört att detta upplevs humoristiskt hos bokföringsfirman… Och av andra att det bara är en illusion ändå. Och av tredje att konto tre borde vara en KF och inte på storbankssparkonto.
Men ovan tycker jag är enkelt. Lätt för mig själv att tänka. Minimal admin. Och summorna vi pratar om är inte sådana att jag hade varit ekonomiskt oberoende om de vore investerade. Det mesta delas ändå ut eller går till kostnader för mig. Ser det mer som en manuell periodiseringsfond för utdelningar så att jag plockar ut schablonen årsvis även om vissa år genererar mer överskott än andra.
Så här långt har jag bara haft ett konto för allt. Där ligger alla intäkter, moms etc. Men nu efter snart ett år känner jag att det kanske är bra att få en struktur, om än bara en illusion, för att veta vilken status pengarna har. Det går såklart bra att ringa redovisningskonsulten men det resulterar alltid i mindre pengar kvar på något konto
Bonusfråga: brukar ni lägga momsen på eget konto för att ha bättre koll?
Hej Monica
Hur tänker du kring riskfördelningen på ditt AF? Har själv ca 10år kvar innan jag börjar ta ut fr mitt AF (lön/kostnader) men tycker att det är lite svårt med riskprofilen. Har idag 8-10 % räntor och resten i fonder (främst global; mindre Sverige/ emerging market).
Hur tänker du?
Av enkelhet så har jag lagt in alla skatter som ska betalas till Skatteverket på mitt skattekonto. Tidigare använde jag bra räntekonton, men vinsten var marginell mot enkelheten.
I övrigt, tänk på hur du hade gjort privat och tillämpa det på ditt bolag med anpassningar.
Ska du belåna bolaget? Använd i så fall checkräkningskredit till viss del och använd likvida tillgångar till att kvitta ut checkräkningen när du har likviditeten.
Vet ej om det är rätt men - Jag har en buffert på värde av 3 faktureringar, och efter det så sparar jag allt överskott på Kapitalförsäkring.
Den mängden pengar som är i buffert är tillräckligt för jag ska känna mig trygg även om mitt uppdrag skulle försvinna. Jag kan enkelt planera om och bli sparsam i min privata ekonomi.