Placera företagets pengar i fasträntekonto

Jag fick en tanke häromdagen men undrar om det finns någon uppenbar nackdel med upplägget…

I dagsläget driver jag ett eget AB med endast mig själv som anställd. Efter att jag tagit ut lön så blir det lite pengar över i bolaget varje månad, pengar som med största sannolikhet kommer att tas ut som utdelning framöver. Är det inte fördelaktigt att placera dessa pengar i ett fasträntekonto med 3 eller 6 månaders bindningstid? Föreställer mig att det blir kanske 5-10 000kr extra om året utan någon egentlig risk eller missar jag något?

Bolaget har i princip inga märkvärdiga utgifter eller risker som kräver någon större buffert.

1 gillning

Det funkar utmärkt. Det finns ju också sparkontonkonton för företag med hygglig ränta utan bindningstid, t.ex. hos SBAB. Visst, du tappar sista tiondelarna av procent mot en del andra konton, men du slipper bindning.

Beroende på din bank och din relation med den kan det vara en fördel att lägga sparkontot i samma bank som du använder annars. Företag är ju också drabbade av att bankerna ställer frågor när man flyttar pengar in och ut ibland.

2 gillningar

Jag har gjort så under många år. Har man bara koll på företagets likviditetsbehov över tid så funkar det bra.

3 gillningar

Tack för att ni delar med er :slight_smile:
Ser absolut poängen i att kapa någon procents avkastning för att slippa binda sig men jag tror min ekonomi är så pass simpel och överskådlig att jag vågar testa bundet.

Hur exakt fungerar skatten på den här typen av inkomst, kikade hos skatteverket.se men hittade bara info om räntan som gäller för ens skattekonto vid över-/underskott.

2 gillningar

Är inte så många företag som vill ta emot företagspengar. Har själv använt Aros Kapital och Collector bank.

Räntan hos de betalas ut vid bindningstidens utgång. De drar ingen preliminärskatt utan det får du själv hålla reda på vid deklarationen. (Dvs ta upp/bokföra räntan som inkomst)

Räntan räknas som vinst i bolaget, dvs det kommer att skattas med vanlig bolagsskatt på 20,6%. Ingenting dras preliminärt utan du får hantera det i din vanliga bokföring och bokslut.

2 gillningar

Jaha, så det blir bara bolagsskatt på det. Låter schysst, jag hade gissat på att det var minst lika stor skatt som motsvarande intänkt för privatpersoner (30%).

Nja sen får du ju skatta igen när du t ex tar ut företagets ”vinst” som utdelning för att få över de i din privata ficka.

3 gillningar

Ajuste, blir en till skatt där ja. Landar väl runt 36% totalt då om jag tänkt rätt.

1 gillning

Runt 36% stämmer bra för totalen om du kan hålla dig i 3:12-reglernas lågskattade utdelning. För “kortsiktiga” pengar är det nog det bästa du enkelt kan göra och det är ju bättre att få ut 64% av räntevinsten än att inte få den alls. :slight_smile:

Om man har större / långsiktigare pengar över i firman som redan är bolagsskattade så kan man göra en lite effektivare hantering med en kapitalförsäkring där du kan köpa t.ex. fonder utan att behöva skatta för vinsten. Men det är ju lite mer komplext och även om vinsten är trolig över tid (hej indexfonder) så är det ju inte lika garanterat som att bara lägga pengar på ett sparkonto.

Det blir nog lite större pengar över i företaget om ett par år, men jag är lite kluven om jag ska köra på KF det eller om man ska ta ut och stoppa in i ISK. Finns ju för och nackdelar med båda så det kanske är värt att ha en av varje.

I KFen kan du sätta av hela beloppet. I ISKn förutsätter jag att du bara sätter in 80% eftersom du behöver betala 20% skatt.

Personligen har jag lyxproblemet att jag har mer kapital i bolaget än jag har utdelningssutrymme så för mig är det ett måste att ha en KF eller depå.

1 gillning

Hoppas på att få samma lyxproblem som dig redan i slutet av nästa år :smiley:
Blir väl ändå 20% utdelningsskatt om man ska ta ut KF vinsten från bolaget, tänker att det blir samma sak? Eller finns det andra sätt att få ut KF pengarna som är smidigare?

Ja, det blir kapitalskatt för dig som privatperson, men ingen bolagsskatt då du redan har betalat schablonskatt på KFen. Tyvärr inga andra sätt att få ut dem, mer än om du tänker dig att använda dem för att betala ut lön åt dig.

1 gillning

Samma här- har mera i inkomst via AB än utdelningsutrymmet.
Fick tipset att sätta 50% i depå och 50% i KF för att kunna kvitta ev förluster och gör depå betalar man ju ingen schablonskatt.
Vad tycker du om det?

1. Får man placera icke-skattade bolagspengar i placeringskonto?

2. Får man placera icke-skattade bolagspengar i KF? (så länge täckning finns för skatter etc?)

Vill tipsa om att skatteverkets konto ger rätt bra ränta…

Ja

Ja

Detta är ett bra tips, ofta så är det ju just till skattekontot kapitalet ska så det förenklar mycket att spara där. Brukar själv föra över kapital jag vet ändå ska dit inom de närmsta månaderna.