Tänker mig ha de utgifter jag vet jag kommer ha kommande tre månaderna bundet i tre månader.
Har misslyckats i nån vecka med att bli kund hos Collector. Funderar på försöka med Marginalen som har en hårsmån lägre ränta.
Men det viktiga här är nästan inte räntan utan att få pengarna “ur vägen”. Annars får jag planera bättre för att undvika använda KF som nåt buffertkonto.
Något annat alternativ än Collector och Marginalen att rek?
Lycka till. Skickade in alla papper som de ville ha men “ville ändå komma i kontakt med mig” för att öppna sparkontot. Gav då upp och låter pengarna sitta kvar på SEB till 0% i ränta…
Är ju dessutom privatkund hos Marginalen sedan innan de ens hette Marginalen, men men.
Om du verkligen bara menar vinsten så känns det inte så aggressivt.
Jag tänker på moms, prel skatt, periodiserad vinst, lön för jul-sep när fakturering kanske inte är på topp, kanske utdelningen*.
Varje insättning på KF kostar minst 0.18% om jag förstått reglerna rätt. Så lite beroende på förväntad avkastning vill man inte ta ut och sätta in samma pengar varje månad.
*då för året ingående kapital beskattas på KF så är det antagligen klokt spara detta på KF och ta ut innan nyår.
Likvidkontot är ditt ”baskonto”. Vill du låsa pengarna en period (3, 6, 12…) och få bättre ränta så öppna ett sådant konto och för över det belopp du vill låsa dit ifrån likvidkontot. När tiden löpt klart förs pengarna, inkl ränta, automatiskt tillbaks till likvidkontot.
Jag har förresten i bokföring och deklaration hanterat alla konton på Aros som ett konto. Det blir enklare så. Vet inte om det är helt korrekt, men både revisor och skatteverket har accepterat detta.
Även ränteinkomster räknas väl till vinsten och beskattas med vanlig bolagsskatt? Jag har dålig koll på reglerna, gör bara som revisor och redovisningskonsult säger, men har i bokföringen hanterat alla Aros-konton som ett enda konto.
Har SEB som primär bank i mitt AB. Där har jag både ett företagskonto för att betala räkningar och få bankgiroinbetalningar mm. Har även ett SEB sparkonto med noll ränta dit jag flyttar belopp när företagskontot blivit för stort. Har kort och annat kopplat till företagskontot så där vill man inte ha allt för stora belopp.
När sedan sparkontot blivit för fullt så för jag en del till likvidkontot på Aros, där jag senare öppnar ytterliggare låsta konton (3, 6, 12 eller 24) för att få lite bättre ränta. SEB-kontona hanterar jag separat i bokföringen, för så gjorde jag från början, men Aros-kontona hanterar jag som ett konto i bokföringen (de byter ju kontonummer varje gång ett låst konto löpt ut och jag summerar helt enkelt belopp och räntor för allt på Aros i bokföringen).
Har även ett KF-konto på Avanza för företaget dit jag för över de belopp som jag vill investera i aktier eller fonder.
Men råkade läsa här att de är nån slags krisföretag. Vilket jag inte lyckas jämka med att de gjorde 291MSEK vinst förra året och stadigt gröna staplar på allabolag.se.
Kanske är SBAB bättre för mig. Jag vill bara få pengarna ur vägen och inte få nåt strul på köpet. Nästan så ett räntefritt sparkonto i företagsbanken skulle duga.