Hej igen.
Jag driver också ett bolag som går kanon (än så länge).
Jag ser att vårat kassaflöde rör sig med +/- 350 i månaden.
Men eftersom vi går med bra vinst så går vi nästan alltid plus.
Dvs vad gör jag av överskottet.
Har insett att jag haft 1,5 miljoner på banken och fått ca 280kr ränta på dem. Så då lackad jag ur och i samma veva började jag ta privat utdelning. Nu är utrymmet för utdelning slut. Så vad gör jag med resten? Jag satte in dom 500k jag hade i överskott i opti med 80/20 fördelning. Det har gått sådär hittils.
Jag hade egentligen kanske velat ha bankens 3-4 procents ränta men sådanna konton hittsr jag inte… finns det? Kommentarer?
Jovisst finns det, men inte lika bra ränta som privat. Tex SBAB har sparkonto (3%) och placeringskonto (4%/1år). Nån annan som hittat någon med bättre ränta?
Ett väldigt enkelt sätt att få ränta är att föra över kapitalet till skattekontot. Just nu ligger räntan på 2,25 % men eftersom den är skattefri motsvarar det 3,21 % i bankränta.
Annars går det ju bra att öppna upp ett sparkonto för företag.
Jag trodde inte sbab tog företag?
Detta ska jag i så fall kolla
Skattekontot betalas (mig veteligen) ut varje månad om man betalar för mycket. Blir jobbigt att hålla på samt extra bokföring.
Men ska kolla länken nedan också
Bra att du sätter bolagets pengar i arbete! Jag använder Aros Kapital för mitt ABs sparande. Får 3,45%.
Här är andra alternativ.
Du sätter en utbetalningsspärr så ligger det kvar. Jag brukar lägga in ca 150-200 tusen åt gången så täcker det skatterna några månader. Jag slipper föra över pengar varje månad och får ränta under tiden. Win-win.
Den bokföringen behöver du göra ändå tänker jag. Det räcker med att betala in arbetsgivaravgifterna så börjar du ju få ränta.
Inte för företag så vitt jag vet. Har själv stora överskott på Skattekontot för mina bolag och har inte något minne av att jag begärt utbetalningsspärr.
Om man inte angett ett utbetalningskonto så blir det inga utbetalningar, men som sagt, man kan lägga en spärr.
Avanza fanns inte med, de har börjat med sparkonton även för juridiska personer, just nu 3.25% på det.
Nej, tror du tänker fel. Det är ju företag och en intäkt som det är bolagsskatt på. Så det motsvarar 2,83% (du har räknat med 30% skatt)
Ah! Japp, du har helt rätt.
Nä, jag har oxå fel! Räntan betalas ju ut månadsvis på skattekontot så det blir ränta på ränta. Då borde den effektiva årsräntan bli 2,86% jmf privat!
![]()
Kan tipsa om att Marginalen’s sparkonto för företag ger 3.35% i ränta just nu.
Och 4% om man binder 3 månader