Dom fick rätt nyligen status som kreditmarknadsbolag och kan därmed erbjuda sparkonton med insättningsgaranti (och därmed så klart få tillgång till billigare funding för lånesidan).
Men hur funkar det?
Agerar instituteten på framtiden eller är höjt ränteläge mer eller mindre redan “inprisat” i gällande sparräntor?
För det är väl redan klart att räntor måste upp en bra bit till innan vi toppat.
Fina räntor, men verkar inte gälla privatpersoner? “Ett Placeringskonto är ett tryggt och bra sätt för företag, bostadsrättsföreningar, stiftelser och föreningar att spara om ni kan binda pengarna.”
Om man bortser från storbankerna (som vi normalt ger nog mycket kapital ändå) så är det väl främst kapitalbehovet som styr det hela i kombination med hur det ser ut med in- och utflödet. Inlånat kapital som inte arbetar är bara en kostnad, samtidigt vill man gärna ha lite marginaler och vill inte hamna i en bank-run liknande situation. De som sparar i sparkonton i nischbankerna brukar ofta ha en jäkla koll på räntorna
Okej tack. Tänkte nästan det var för bra för att vara sant.
Jag har ca 25 % av tot kapital utanför börsen nu, då jag ev kan behöva dem inom fem år. Har dem nu på Sevenday som ger 1,1 %.
Om jag byter till AB måste jag ju pyttsa in startkapital. Får man pyttsa in extra mycket, så att jag sedan skulle kunna öppna ett placeringskonto och få bättre avkastning på dessa pengar? Och kan jag i så fall ta ut dem enkelt från AB:t utan problem eller kostnader?
Eller finns det något annat smart jag skulle kunna göra med extra mycket personligt kapital i ett AB för att få bättre avkastning utan risk och som jag sedan kan få ut utan poblem eller kostnader?
Kan nämnas att jag arbetar ca halvtid med en något dålig halvtidsinkomst pga yrkesområdet.