Moank sparkontov

Har öppnat sparkonto i Moank bank där räntan är högst just nu 4,2% på obundet sparkonto. Jag kommer eventuellt sätta in 26000 kr där inom kort och räntan betalas ut årsvis.Om jag räknat rätt blir 26000X0,0420 en ränta på 1092 kr minus skatt ger 1091,70.

Skatten är 30% av1092 kr årsvis. Så då blir det 1092x0,7=764,40 kr efter skatten är dragen. Dock så har de sänkt räntan till 4,15% 5 september. 26000x0,0415x0,7=755,30 kr ränta årsvis efter skatten är dragen.

1 gillning

Ganska jysst ränta ändå sen har väl Moank ränta-på-ränta också och förra årets ränteutbetalningar räknas väl med på efterkommande år?

Ja om du inte tar ut dem så räknas de in så det blir ränta på ränta.

1 gillning

4,2% ner till 4,15% är ju bara 0,5% förstår jag det som och isåfall är det ju ingen jätteskillnad.

0,05% skillnad är det och det är typ ingenting. På 100000 kr är skillnaden 50 kr innan skatt. 4,2% ger 4200 kr och 4,15% ger 4150 kr innan skatten dras så efter skatt 35 kr mindre.

1 gillning

Jag kollade Qred okså där jag också har 2 sparkonton och deras obundna har 3,95% och 3 månader bundet 4,1& så Moank ligger snäppet högre i ränta. Moank Flex och Moank Flex Plus har samma ränta 4,15%.

Moank är bra men jag tycker uttag tar lite längre tid än andra nischbanker (2-3 arbetsdagar till handelsbanken). Så är det bråttom att ta ut pengarna lägg inte hela din buffert på moank

1 gillning

Får se om det blir Moank eller Qred. Sen har jag Lunar sparkonto också och där kan man sätta in pengar med Swish och uttag går fortare också. Men både Lunar och Sevenday bank är danska sparkonton, vad skiljer danska sparkonton från svenska sparkonton?

Jag sparar till en elcykel eller elmoped så det är inte jättebrådis.

Inte säkert man man märker några skillnader alls, förutom att insättningsgarantin baseras på reglerna i bankernas respektive hemland. Mer info om detta står t ex mot slutet av Konsumenternas sparkonto-sida:

Kan man tänka sig ett utländskt sparkonto så har Multitude bank meddelat (Räntor och bindningstider – Multitude Bank) att de kommer att behålla 4,3% effektiv årsränta på sitt rörliga sparkonto fram till sista oktober (därefter 4,1%), vilket känns ovanligt länge i den nuvarande nedåtgående räntetrenden.

Multitude är även en av de få banker med månadsvis ränteutbetalning efter att Sevenday slutade med det tidigare i år.

1 gillning