Sparkonto med månatliga ränteutbetalningar

Hej

Söker efter svar på internet, men hittar inget, så jag frågar experterna istället.

Jag undrar över månatliga ränteutbetalningar och i detta exempel tänker jag använda Brocc, även om det finns fler alternativ.

De erbjuder i skrivande stund 3.00% ränta med “månatliga ränteutbetalningar”.

Om jag sätter in 100 000kr på det kontot, betyder det att rent effektivt att jag får ut 3000kr per månad i ränta? Alltså 36000kr per år. Eller är detta missledande på något sätt att få kunden att tro att man får ut så mycket per månad när det egentligen innebär att man får detta per år eller något liknande?

För med ett större kapital på ett sparkonto, ger ju en massiv utbetalning per månad. Det låter ju egentligen för bra att vara sant.

• 30%skatt

Det känns som att du fått en nolla fel i beloppen någonstans…

100000 * 0.03 = 3000:- per år och sedan 30% skatt på det

De betalar månadsvis, men räntan per år är 3%

1 gillning

Räntor redovisas alltid i årsränta. 3% på 100k → 0,03*100 000 = 3000 kr får du per år i ränta. Per månad blir det 300/12=250 kr i ränta varje månad.

Kan vara bra att kolla upp om räntan redovisas som effektiv eller årsränta

effektiv: då räknar de med ränta på ränta effekten som tillkommer med månatliga utbetalningar på kontot i och med att ditt totala kapital på kontot kommer växa varje månad. DÅ är den faktiska nominella årsräntan lägre än 3%

Det är inget försök att missleda någon. Ränta är 3 procent på årsbasis och den betalas ut 12 gånger per år.

Det är väl egentligen helt uppenbart att man inte kan få över 30 procent på ett sparkonto när Riksbankens styrränta är under 4 procent.

3 gillningar

Andra har redan kommenterat om vad detta betyder för räntebelopp per månad.

Jag lägger till att eftersom det handlar om ett konto med rörlig ränta så kommer räntebeloppen sannolikt att minska framöver i takt med sjunkande marknadsräntor. (Brocc har även fasträntekonton med som de skriver “månatliga ränteutbetalningar”, men de pengarna är låsta under hela bindningstiden - dubbelkollade just med Brocc - varför dessa alternativ är mindre intressanta).

För känndom så har även Multitude bank (Malta) motsvarande erbjudande som Brocc, med rörligt sparkonto med månatliga ränteutbetalningar. Multitudes ränta ligger dock för närvarande på 4,3% vilket ger högre ränteutbetalningar:

https://www.multitudebank.se/priser?sc_lang=sv-se

43%, mer precist, blir det i effektiv årsränta. Med ett blancolån från Swedbank på SEK 500k @ 10% skulle man då tjäna SEK 165k/år på ränteskillnaden. Till och med sms-lån brukar ha lägre ränta än så.

1 gillning

Blir ju skillnad på om räntan utbetalas varje månad och då läggs till på själva grundbeloppet, i detta fall 100 000 kr.
Månad två har man då på sparkontot 100 000 kr + 3% på 100 000 kr/ 12 månader = 100 250 kr.
Nästföljande månad räknas sedan 3% på 100 250 kr och inte 100 000 kr etc.

Ja, det är ju det som kallas ränta på räntaeffekten.

Du tänkte på fel. Mellan 2023-4-24 och 2024-3-3 sparade jag 100000kr hos Brocco och jag fick 2182,93 ränta(efter skatt). Jag kommer inte ihåg hur mycket ränta under tiden men det var mer än 3% ränta per år. Om du sparar en månad t.e.x 1000krx3%x30/365. 3% per år och inte per dag.

Avanza har liknade sparkonto och är trevligt förtydligande på deras sidan

1 gillning

Morrowbank ligger på ca 4%, kört dom sedan 2021 och har fungerat bra. Dock tar det några dagar att få ut pengarna.