Sparkonto som betalar ut ränta månadsvis

Jag har kapital som jag vill ha en riskfri månadsavkastning på. Jag har hittat sparkonto Klarna Flex.

Finns det fler sparkonton med fast eller rörlig ränta som betalar ut månadsvis ränta? Insättningsgaranti är ett krav.

Tacksam för tips.

1 gillning

Hej! Jag kan rekommendera Borgo då jag själv har konto hos dem!

2 gillningar

Komplett har jag just nu. 2.32%. Hade även Qliro, men de la räntan i nån slags väntekö så du såg den delas ut, men sen kunde du inte ta ut den förrän 1 mån senare. På Komplett kommer det direkt på kontot den 1:e. Borgo kollar jag in just nu :slight_smile:

Både Sparkotnto+ på Avanza och alla konton hos Lunar delar ut räntan varje månad. Så även Skattekontot, och den räntan är dessutom skattefri :slight_smile:

1 gillning

Brocc som har bytt namn från gcc har ganska hög rörlig ränta, 2,55% med månadsutbetalning. Blir väl 2,58% årsvis.

Bra sida för jämförelse av sparkonton:
https://www.finansportalen.se/sparkonto/

Sevenday Bank

1 gillning

Skulle inte tro att Brocc eller någon annan bank anger den lägsta av nominell och effektiv ränta på inlåningskonton. Så i detta fallet är säkert 2,55% den effektiva räntan och den nominella några punkter lägre.

På konton där räntan betalas ut årsvis är den nominella och den effektiva räntan samma.

På konton med bindningstid över ett år och räntan kapitaliseras efter bindningstidens slut anger banken den nominella räntan för den ser ju bäst ut. Den effektiva räntesatsen får man leta efter i det finstilta.

Som tidigare nämnts: skattekontot hos Skatteverket betalar ut räntan månadsvis. Räntan är för närvarande 1.6875% men det är skattefritt, vilket motsvarar ca 2.41% om det vore ett beskattat bankkonto.
Ingen insättningsgaranti, men säkrare konto än Skatteverket torde vara svårt att hitta.

1 gillning

Dåligt motbevis att du tror att den nominella räntan är lägre… :neutral_face:

Jag har läst det finstilta och det står inget om nominell eller effektiv ränta.

Nej jag försökte inte bevisa något heller.

Om du har 100k och 2 % ränta får du vänta med 1k som du missar ränta på ränta effekten. Det motsvarar 20 kr.
Är det verkligen värt det? Är det då inte bättre att gå på den bank som har bäst ränta ist?

Hur fungerar det, kan man ta ut när man vill då?

I detta fall är en utbetalning varje månad viktigt. Självklart kommer jag söka bästa räntan.

1 gillning

Ett alternativ är att starta flera konton (många banker tillåter att man har mer än ett sparkonto) och avsluta dem när man vill ha räntan utbetald.

Varför är det viktigt att få räntan utbetald varje månad? Är det något annat än den högre effektiva räntan som lockar?

När räntan betalas ut månadsvis får du ränta på ränta. Bättre för dig som kund!

2 gillningar

Antar att ni båda menar kapitaliserad ränta då det väl är ovanligt med automatiska utbetalningar och pengar som betalats ut inte bidrar till ränta-på-ränta (åtminstone inte på kontot som det betalats ut ifrån)?

Har nu testat upprätta konto hos Borgo, som verkar ha marknadens högsta rörliga ränta just nu. Testade att sätta in 1000kr och det gick smidigt, när jag skulle testa att göra uttag ser jag plötsligt att det krävs ett autogiromedgivande av mig, för att kunna göra uttag. Märkligt.

Ringer till kundsupport som berättar att de använder autogiro för att säkerställa att kontot jag vill överföra till faktiskt tillhör mig. Detta för att “de tjänar inga pengar på inlåning, och vill bara kunna låna ut så mycket pengar som möjligt, därför vill de ta så små risker som möjligt vad gäller inlåning”.

Är det inte fallet för typ alla sparbanker? Varför skulle Borgo, men ingen annan, behöva ha mitt autogiromedgivande för att jag ska kunna göra uttag?

Låter konstigt för mig, men någon annan kanske vet mer? Annars tror jag nog att jag struntar i Borgo.

2 gillningar

Gör inte alla nisch banker så? Har för mig att det var liknande på Ikano? Du behöver väl bara registrera autogiro en gång?

Har bara använt Klarna och Lunar utöver gammelbanker, och kan inte minnas att jag behövt sätta upp autogiro.

Om det är vanligt så känns det ju lite lugnare.

Kruxet för mig är ju att autogiro är till för att någon ska kunna dra pengar ur mitt bankkonto typ hursomhelst, det vill jag inte att Borgo ska kunna. Nu säger dom att dom inte använder autogiro i det syftet, men vad gör det när jag inte har någon speciell tillit till dom.

1 gillning

Du kanske inte ska föra över pengar (på något sätt) till en aktör du inte känner någon speciell tillit till…