Vilket sparkonto är bäst just nu?

Vad väljer ni och varför?

1 gillning

Jag har haft sparkonto hos Sevenday länge och jag har inget att klaga på. Inte högst och inte lägst ränta men något krångligt att ansluta insättning och uttagskonto. Man måste skicka in pappersblanketter.

Jag flyttade en del pengar till sbab för att det kändes tryggt med en statlig bank.
Jag har inte hittat hur jag sätter upp ett månadssparande än.

Har valt det kontot min bank kan erbjuda med högst ränta och fria uttag.
Sparbanken Skånes Skånekonto med 2% ränta just nu.
Smidigt enkelt okrångligt. :smiley:

SBAB 2,5% f.n. Grym app där man ser räntan ticka på dag för dag. Rekommenderas varmt!

10 gillningar

Har Skandia som bank.
Haft bolån hos Nordnet och för att få bolånerabatt flyttat in allt sparande till deras ISK.
Pga världsläget backar jag ut från börsen och även från ränte/obligationsfonder mtp ökad bankoro => risk med fondproblem.
Låst 500 ksek på sparkonto hos Skandia bundet på 1 år, 3,2%.
Såg att SHB hade bra ränta på ett placeringskonto, bundet 3 månader, 3,0% men de krånglar med skapande av nytt kundkonto och verkar ta betalt 300 kr/år.

Plan B blev att skapa ett rörligt konto hos Landshypotek, 2.6% där jag kommer använda som safe haven under 3-6 månader innan det kanske har bottnat på börsen.

Ligger kvar med 10-20% av sparkapital i guldfond.

Senaste 14 månaderna har det inte gått bra för mig med mina placeringar så nu gäller det att vara försiktig.

2023-03-30 FÖRTYDLIGANDE
Jag är pensionär och behöver i första hand undvika förlust vid börsfall och rent historiskt har det varit perioder på 13 år innan börsen återkommit till tidigare topp. 13 år är lång tid för 55+ som avser att börja plocka ut kapitalet sakta över tid.

1 gillning

Tack för svar. Har själv spar på sevenday, börjar noja lite dock tyvärr pga något med att de har norsk bankgaranti + svensk på något vänster…Någon som har koll?

Funderar på att föra över ett belopp till SBAB. Det är närmare miljonen.
Är det en jävla process? Eller någon som gjort något liknande?
Har länsförsäkringar idag.

1 gillning

Superenkelt! Rekommenderas!

Länsförsäkringar har ganska bra ränta också annars om man binder minst 3 månader. 3 månader 2,75% och ett år 3,30%. Jag har valt båda dessa så slipper jag föra över till annan bank eftersom att det inte verkar gå att komma så mycket högre.

1 gillning

Jag kör Landshypotek. 2,6% på rörligt. Funkar bra

2 gillningar

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Har en slant på Nordiska som just nu har 2.6% rörligt med fria uttag.

Nej. Det är bara föra över

Santander har 2,8% med fria uttag, samt 2,95% på 30 dagars bindning (vid +100k). Tror det är bland de bästa just nu.

Jag kör SBAB som har bra ränta som betalas ut årsvis. Sedan har jag Borgo som har bland de högsta räntorna och dessutom betalar ut räntan månadsvis. SBAB har bättre app/sajt och känns lite tryggare med staten i ryggen. Men Borgo är bättre för räntesparande. Går även att binda sparräntan, men det har jag inte testat ännu.

Använder Komplett bank. Obundet. 3 % ränta.

3 gillningar

Jag kör 50/50 SBAB och Lunar men blir lite nervös av alla som skriver om problemen att lyfta ut sina pengar därifrån så får se om det kanske blir SBAB och Landshypotek Bank istället. För att vara en ny nischbank så är f-n Lunars app crap men det har hittills vägts upp av att man får ut ränta varje månad.

Vette f-n varför jag har pengarna på Lunar egentligen. :joy: Känns bara dumsnålt emellanåt. Inget stöd för autogiro, kan inte ens spara uttagskonto, vittnesmål om att det kan vara svårt att få ut pengar och nu börjar ju deras ränta lagga efter också…

2 gillningar

Just nu ser jag skattekontot hos Skatteverket som väldigt attraktivt givet skattefritt och fria uttag. Landar på 2.4% effektiv ränta. Så jag har hela min buffer där.

Jag läste att det var ett “exklusivt” erbjudande man fick om man hade ett tomt konto hos dem. För att lockas tillbaka så att säga.

Hur går detta ihop? På mitt konto står det 2.35 rörligt

1 gillning