Snabb ränta för 700000

Hej

Då jag fått pengar 700000 handpenning från husförsäljning och ska köpa mig en bostadsrätt, den 1oktober i år skall den betalas.

Jag funderar på att sätta in pengarna på ett konto som man får räntan direkt för att få en summa på cirka 4600kr (en månadshyra). Från idag till 1oktober då pengarna skall byta ägare.
Jag kan inte låsa pengarna utan måste kunna få loss dom på ett enkelt och snabbt sätt.
Är detta möjligt är helt novis på detta!
Några tips?
Kommer även behålla den banken med cirka 200000 som ett startkapital att arbeta upp.
Tack
Håkan

2 gillningar

På Compricer kan du jämföra olika bankers ränta på sparkonto. Leta upp en bank du gillar (med insättningsgaranti) som ger bra rörlig ränta och betalar ut den per månad.

Notera att du verkar räkna lite optimistisk. Med 700000 kan du i nuläget som mest kanske få ut 1800 kronor i månaden på ett sparkonto efter att skatten är dragen.

3 gillningar

Denna bank (hypotek) har obunden ränta just nu på 3,9 procent med fria uttag, insättningsgaranti och ränteutbetalning varje månad:

1 gillning

Jag skulle ha kollat på Multitude Bank på 4,3% och de betalar ut månadsvis. Du hittar på Compricer.

https://deposits-se.multitudebank.com/

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Aldrig sett banken. Den ligger på Malta. Känns lite skumt, i min värld. Det verkar inte som att svensk insättningsgaranti gäller. Finska verket för finansiell stabilitet skriver:

Insättningar är skyddade upp till 100 000 euro. För insättningsgarantin ansvarar Maltas insättningsgarantisystem MFSA.

3 gillningar

Moank rekommenderas.

Jag har satt in på Multitude fast sparkonto inte rörligt sparkonto. Ja insättningsgaranti gäller.

Känns det fortfarande osäkert med Multitude för att den ligger på Malta kan man istället välja Lea Bank som har norsk insättningsgaranti de betalar ut månadsvis och få 4,20% ränta.
Morrow Bank har också norsk insättningsgaranti.

Moank har 4,30% och svensk insättningsgaranti. De betalar ut ränta årsvis inte månadsvis som TS ville ha. Sen tar det upp till 3 arbetsdagar att få pengarna.

Sen kan man ju diskutera omaket med att hålla på och mikrooptimera för att få månadsutbetalning för att kunna betala delar av sin hyra, när pengarna ska användas den 1/10. Det innebär alltså att man kan räkna med 2 månadsvisa ränteutbetalningar (juli och augusti, i september måste kontot tömmas innan ränteutbetalning sker). Detta är alltså total utbetalningar för hyran juli+augusti på mindre än 4000kr. @Hre kan lika gärna lägga undan dessa kronor direkt och istället sätta in 696000 på vilket sparkonto som helst. Totalt ränteförlust blir runt 30 kronor…

1 gillning

Tack
Är helt ny på detta, så du tycker inte det är värt att flyta pengarna.
Det blir för lite i slutändan?
Tanken var mest att om jag kunde få ut någon slant på det innan jag är tvungen att betala lägenheten.

Nej, är svaret på din fråga. Den enda sparform som är rimlig utifrån din tidshorisont är sparkonto och det du kan tjäna på att jaga det perfekta sparkontot är kaffepengar.

Att sätta in på sparkonto är högst rimligt även om det bara handlar om 3 månader. Det blir ju ändå några tusenlappar.

Att hålla på och försöka optimera så att du får en utbetalning av ränta varje månad för att ta ut denna blir ju dock bara löjligt små skillnader jämfört med att hålla det kapitalet utanför redan från början. Det är ju bara att räkna på vad skillnaden blir med en ränta på säg 4% dvs 2.8% efter skatt, och skillnaden mellan 700000 och 696000 på tre månader.

Vad har du för bank nu och till vilken ränta?
Välj ett rörligt sparkonto med så hög ränta som möjligt och det gör inget om det betalas ut årsvis eller månadsvis.

1 gillning

Fast TS skrev en hyra, inte en hyra i månaden. Så det håller väl ändå ganska väl?

Ja, 4600 får han ut, läste det om att han ville finansiera sin hyra varje månad.

Oavsett, att sätta in på sparkonto är en no-brainer, att mikro-optimera med utbetalningsperioder när det ändå bara gäller knappt 3 månader är onödig analysis-paralysis. 700000 ger runt 50kr om dagen i ränta, så om beslutsångest mellan ett 3.9% och 4%-konto varar längre än 2 dagar har man redan förlorat den möjliga extra ränteintäkten.

Jag håller med dig - ett vanligt lönekonto eller möjligen nå’t mer långtids med fria uttag på den vanliga banken borde räcka bra.

Morrowbank ger 4 % utan nedre beloppsbegränsning och betalar ut ränta i slutet av varje månad. Överföring till “riktig” bank går på 1-2 bankdagar utan problem. Jag har konto hos dem sedan början av 2023 och har gjort flera överföringar till SEB. Det enda man ska tänka på är att de inte gör källskatteavdrag utan man får betala 30 % i skatt när man deklarerar…

1 gillning

SBAB.se

Mitt råd till alla är som vanligt SBAB. Inte högst ränta, men bra nog och enkelt gränssnitt/app samt fria uttag och tryggt om du behöver hjälp.

2 gillningar