Plus1 är tydligen en ny bank med sparkonton. Jag har precis öppnat 2 sparkonton där och minsta insättningen på deras rörliga sparkonto med 2,7% ränta var 1 krona. Jag gjorde en test insättning på 3 spänn för att se hur lång tid insättning tar. Plus1 har fått mycket bra betyg också på trustpilot, 4,7 av 5. Det bekräftar ju att Plus1 är en mycket bra bank.
Jag ger visserligen inte mycket för trustpilot själv, men blir lite nyfiken på hur många bankkonton du har hos alla dessa nischbanker? Eller flyttar du mellan dem?
Inget negativt med det per se, då jag uppskattar konsumentupplysningen du genomför. Men är det ett intresse eller en diversifiering som är skälet?
Kan bara hålla med om Trustpilot och liknande sidor. Blev blåst på ett par hundra av en sida med 4,8 i betyg och hundratals recensioner.
För om man lämnar något mindre än 5/5 i betyg så försvinner ens recension snabbt från dessa sidor även om de inte bryter mot reglerna utan bara varnar andra för att du inte får det du betalar för. Prisjakt/Pricerunner känns betydligt med hederliga och recensioner på Amazon/CDON/Elgiganten och sidor som Trustpilot tsr jag med en grävskopa salt numera.
Plus1 hette tidigare Nstart och jag tycker att det är en bra nischbank med insättningsgaranti.
Tycker du ska investera i en vanlig global indexfond smurfen.
Jag kan inte hitta på deras hemsida något om insättningsgaranti
vad är diversifiering?
Jag bara kollar runt och jämför precis som man kollar runt innan man köper ett hus eller en ny bil.
Bevisar inget har sökt på FI då saknar de garantier
Riskspridning, dvs har du fler för att inte riskera att inte nå pengarna om alla sitter på en enda bank?
Så planen är att flytta så snart du hittar en med högre ränta?
Sök på 0to9AB som det juridiska namnet är på Riksgälden. De har även skrivit det på Plus1
De som finns på Compricer har alla insättningsgaranti.
Ja alla vill ha hög ränta på våra pengar som ju vi faktiskt “lånar ut” till dessa nischbanker precis som banken vill ha ränta på sina pengar dom lånar ut till sina kunder.
På Moank, Borgo, AK, Aros, mfl ligger räntan i dagsläget mellan 0,5-2,5%. Högst ränta har Plus1 med 2,7% på sitt rörliga sparkonto men Plus1 har även ett fast 3 månaders sparkonto med fast ränta på 3%. Jag gillar att kolla upp saker innan jag bestämmer mig för nåt.
Tycker du jag ska sätta in hela mitt sparkapital på Plus1?
Jag har i skrivande stund 2,85% rörlig ränta på Moank Flex Plus (minst 10k) och 2,8% på Moank Flex.
Sen ändrar de i och för sig tillsammans med många andra nischbanker räntan någon decimal upp eller ner stup i kvarten.
Jag kollade Moank men där var räntan just nu 2,5% men ska kolla igen.
Jag skaffade Moank 2023 och har aldrig haft så låg ränta som 2,5% hos dem.
Det lägsta var 2,6% i mars-april 2025.
Förlåt…kollade precis nu och Moank har 2,8% på rörligt flex. Jag har redan konto i Moank så jag sätter nog in mitt sparkapital där då.
Ja Moank Flex är på 2,80% och Flex plus är på 2,85% där minsta insättning är 10000 kr. Det tar ca 3 bankdagar att få ut pengarna från Moank.
Om du inte behöver pengarna på ett tag så kan det vara värt att titta närmare på fasträntekonton, just nu specifikt Hoist med 3,11% (3 månader), 3,10% (6 månader) eller 3,05% (12 månader), se Jämför sparkonton - hoistspar.se.
Förutom att slippa bry sig om olika aktörers ränteändringar kan fasträntekonton vara extra bra om Riksbanken skulle sänka styrräntan nu i juni eller efter sommaren.