Sparkonto- Medmera bank, Bank Norwegian, Morrow bank eller Marginalen bank

Hej,

Jag har kikat runt på forumet för att få någon rätsida på mina tankar och läst många långa trådar om sparkonto med bra ränta. Problemet blir dock att det är svårt att hitta information som är up to date så att säga, speciellt eftersom räntorna ändras hela tiden.

Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenhet av sparkonton hos:

**Medmera bank **
Bank Norwegian
Morrow bank
Marginalen bank

Positivt som negativt, samt hur enkla de är att ha att göra med. Om jag inte läst helt fel har alla statlig insättningsgaranti.

Jag har i dagsläget hos Swedbank (0,4% ränta på sparkonto) och Icabanken (1% ränta på sparkonto), vilket jag tycker är pissigt lite ränta.
Jag kommer att vilja flytta över mellan 200-300 tkr, men jag vill inte låsa upp allt för lång tid eftersom jag inte vet när dessa kommer att behövas. Så 3 månader till 1 år i stöten kan funka, med olika belopp.

Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut mina tankar :slight_smile:

1 gillning

Jag har ett konto hos morrow bank och det fungerar bra.
Dock så är mitt tips att kolla in Hoist Bank.
De erbjuder 3,20%-årsränta på både 3-månader och 6-månader.

Morrow bank har 2,60% på rörlogt sparkonto.

1 gillning

Tack för info!

Har du själv någon erfarenhet av Hoist bank?

Jag har haft Hoist sen 2009. De fungerar bra.
Jag skulle ha valt bundet 3 månader eller 6 månader då de erbjuder 3,20% ränta med insättningsgaranti.

Okej! Så jag har trattat ner det till Bank Norwegian, Hoist och Morrow. Jag kommer antagligen att välja två banker, ett med fasträntekonto och ett med fria uttag.

Norwegian har sparkonto plus med 2,95% ränta, ett års bindningstid och 6 fria uttag.

Hoist bindning 3 månader, 3,2% ränta och inga fria uttag utan avgift.

Morrow bank 2,6% fria uttag ingen bindningstid.

Har försökt att hitta omdömen på samtliga men de flesta som skriver är oftast bara missnöjda med lån eller kreditkort hos respektive bank och det är inte intressant för mig.

Jag har inget att klaga på hos någon av alla nischbanker jag testat. Välj någon med insättningsgaranti så blir det bra.

1 gillning

Jag är inte så orolig när det kommer till att få tillbaka pengarna OM det skulle behövas då de, som du säger, har insättningsgaranti. Jag är mer ute efter hur enkla de är att ha att göra med och om allt flyter på smidigt.

Inte heller jag har något att klaga på de nischbanker du nämner, men inte heller på en lång rad andra nischbanker jag provat under årens lopp.

Så länge de omfattas av insättningsgarantin och inte lägger på extra restriktioner utöver aktuell bindningstid så brukar jag själv prioritera hög ränta.

Tittar man på ränteläget i stort (Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 726 av Kanske) så tycker jag personligen mycket just nu talar för Hoistspars alternativ med 3 eller 6 månaders bindningstid med 3,2% ränta.

I det här fallet så tycker jag att du kan byta ut morrow bank som alternativ och istället ha med moank. De har 2,85% med fria uttag (de höjde räntan idag från 2,60%)

Såg att Compricer.se inte har med Moank i sin lista över rörliga bankkonton. Det är tyvärr inte första gången Compricer saknar viktiga alternativ, även om jag tyckte/trodde de bättrat sig på sistone.

Ett annat alternativ med hög rörlig ränta (2,85%) utan begränsningar är annars Serafim Finans (Sparande med ränta från första kronan | Spara hos Serafim Finans). Mig veterligen är just 2,85% för närvarande den högsta räntan som erbjuds på rörliga sparkonton utan begränsningar och avgifter.

EDIT: Och 3,2% den högsta räntan på konton utan begränsningar/avgifter med 3 och 6 månaders bindning - i alla fall 12 dagar framåt tills Hoistspar.se sänker sina räntor.

Vilka är de viktigaste alternativen som saknas på Compricer?

Just nu har jag bara noterat Moank. Tidigare har olika alternativ, t ex från Saldo Bank och Multitude Bank om jag kommer ihåg rätt, kommit och gått i perioder eller haft fel räntenivåer (Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 608 av Kanske).

Moank finns med i konsumenternas.
Serafim har bra ränta men de har ändrat uttaget till 3 dagars fördröjning och sen efter det kan det ta upp till 3 dagar till innan man får pengarna.

Nstart har lite lägre ränta men är betydligt snabbare på att betala ut.

Det hade jag missat, tråkigt att höra! Även om begränsningar som denna är ett otyg så är i alla fall Serafim tydliga i sina produktvillkor: “Uttag till föranmält externt bankkonto, utförs den närmaste bankdagen efter en frist på tre (3) kalenderdagar från det att uttagsbegäran mottogs”.

EDIT: På samma sätt som jag personligen försöker undvika konton som inte ligger i topp räntemässigt så försöker jag undvika konton med andra begränsningar än specificerad bindningstid. Ju fler som gör detta desto större chans att sparinstituten märker konsekvenser av sina val :slight_smile:

Jag tycker att det är ett otyg att de lägger in buffertdagar för uttag av medel. Det blir svårt att jämföra räntor då.

1 gillning