Funderar på placera pengarna hos Sevenday Bank.
Låsta i 3 månader, 2.3% ränta. Upplever detta som ett bra & aktuellt erbjudande.
Mitt stora frågetecken är insättningsgarantin, se här nedan: Är man verkligen skyddad?
Som kund hos SevenDay Bank är ditt sparande skyddat av den danska insättningsgarantin och med ett kompletterande skydd från den svenska statliga insättningsgarantin.
Därtill har ett kompletterande skydd från den svenska statliga insättningsgarantin för insättning i filialen beviljats av den svenska Riksgälden. Det kompletterande skyddet ersätter skillnader mellan det svenska och det danska systemet så att en insättare i filialen har samma skydd som den svenska lagstiftningen om insättningsgaranti föreskriver, ifall den danska garantin avviker från den svenska till nackdel för insättaren.
Varje kund (insättare) har vid Express Bank Sverige Filial eventuella insolvens rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i filialen med ett belopp upp till ett maximalt belopp motsvarande 100 000 EURO. Om insättaren även har insättningar på konton i Express Bank (den danska banken) gäller detta maximala belopp sammantaget för insättningar på konton i både den svenska filialen och den danska banken. Om det rör sig om gemensamt konto för flera insättare, räknas varje insättare som en kund, vilket innebär att vid beräkning av kompensationen ska varje kund kompenseras separat med belopp motsvarande hans eller hennes andel av insättningen. Det maximala beloppet om EURO 100 000 gäller då för varje insättare.
Jag fick precis mejl angående mitt komplett sparkonto.
“Vi ökar räntan på ditt Komplett Bank sparkonto ytterligare. Nu får du hela 2,35 %.”
Detta är då ytan bindningstid.
Jag skulle nästan avråda från Sevenday. De ligger hopplöst efter rent tekniskt. För att regga uttagskonto var jag exempelvis tvungen att skriva ut och skicka in informationen per post!
De hade även en extremt lång uppdatering ganska nyligen så hela banken var nedstängd i en dryg vecka. Gick att ringa in för uttag dock.
Nä, det är bra med go ränta men det måste också ha hyggligt tekniskt smidigt.
Komplett bank ger från 18/11-2022, 2,35%, fria uttag, inga avgifter samt utbetalning av ränta varje månad.
Froda: Ger 2,45% på 3 månaders inlåsning.
Erik Penser Bank: 2,40%, 3 mån.
Samtliga med statlig insättningsgaranti.
Jag skulle rekommendera att tex skaffa konto hos Komplett (utan inlåsning) lägga in kapialet där, invänta Riksbankens höjning den 23/11 (nästa onsdag) för att därefter följa upp vilka banker/institut som omgående höjer både den rörliga samt 3 mån-sparränta.
Höjningarna kommer med kort intervall nu, vilket gör det fördelaktigt att inte låsa 3 mån innan Riksbankshöjningen.
Det är en riktigt dålig lösning som du säger men när man väl skickat in pappren går det smidigt att sätta in/ta ut.
Jag tycker också det är bra att de drar skatten direkt och att man slipper allt krångel runt det.
Finns det någon annan bank erbjuder den lösningen?