Sparkonto hos SVEA eller SBAB

Hej, jag vill öppna ett sparkonto och är osäker på vilken bank jag bör välja. Efter att ha kollat på nätet verkar det som att SBAB och SVEA erbjuder några av de högsta räntorna för sparkonton just nu, med 3,25% och 3,4%. Dock skulle jag gärna vilja höra era åsikter, erfarenheter och rekommendationer innan jag fattar mitt beslut.

Om någon av er har erfarenhet av att ha ett sparkonto hos antingen SVEA eller SBAB skulle jag uppskatta om ni kunde dela med er av era intryck och åsikter om banken.

p.s. Jag har redan investerat i fonder, men dessa pengar finns på ett vanlig konto eftersom jag ska använda dom för att köpa en lägenhet. Sparandet är alltså kortsiktigt, max 6-12 månader, tills jag hittar en lägenhet. Därför tänkte jag att lägga dom på ett sparkonto istället.

Tack på förhand!

2 gillningar

jag gillar sbab av den enkla anledningen att du får ett riktigt bankkonto och slipper tjafsa med giroöverföringar. Pengarna hamnar på kontot samma dag om jag gör en överföring på förmiddan.

1 gillning

Välkommen hit :slight_smile:

Av dessa hade jag valt SBAB. Statens bank lär vara bland det säkrast man kan ha tänker jag :slight_smile:

Svea har en massa pengar bundna i Ryssland som man kan undra hur det går att få loss. Se tråd nedan. Jag lämnade dem pga detta.

Sen kan du alltid kolla på Compriser vilken bank som passar dig bäst. Länk sist

Tack för informationen! Visste inte om det. :slight_smile:

Då blir det inte Svea isf.

Gick precis in på Avanzas hemsida och det verkar som att de erbjuder 3.25% ränta och man får den varje månad (den månatliga delen av årsräntan). Den kan också vara intressant.

1 gillning

Ja, det är sant. Det känns tryggare på SBAB, och med tanken att sparandet är kortsiktigt blir det inte så stor skillnad på pengarna man tjänar på räntan.

1 gillning

Kanske inte svaret du vill ha, men Lunar erbjuder 3,75% ränta så om du skall öppna ett sparkonto så kan ju det vara ett alternativ om det inte måste vara just SBAB eller SVEA.

Jag har mitt sparkonto hos SBAB då jag har också bolån där och vill inte ha för många banker/appar.

Överallt är jag nöjd med SBAB men jag kan tänka om 3 nackdelar:

1. Man kan överföra själv 250.000 kr (eller 300.000 kr) max per dag. Annars måste man ringa och kanske stå i kö…
  2. Ibland stänger de allt pga uppdatering eller något annat.
  3. Några banker har högre ränta på sparkonto

Jag har SBAB och är väldigt nöjd, enkelt med överföringar (dock liten fördröjning), visar tydligt den räntan jag har tjänat in under året. Enda minus delen är att jag har inte kunnat öppna fler än 5 olika sparkonton.

Öppnade upp ett Svea konto idag också pga räntan men tyckte det var bökigt att överföra pengarna ditt pga OCR nr mm. Blir lite funderar kring tidigare inlägg om kopplingen till Ryssland.

Hade funderat på landshypoteket men valde bort dem i sista stund då jag ej hittade någon App för dem. Får nog fundera en vända till.

Okej, 3,75% är mycket mer än de andra. Jag ska läsa lite mer om dem. Tack för infon! :slight_smile:

Toppen, tack för info! :slight_smile: