Flera sparkonton för företag pga insättningsgaranti?

Hejsan,

driver ett litet aktiebolag och börjar komma upp i ett par miljoner i likviditet som jag inte riktigt vet när jag kommer ha behov av.

Bör jag sprida sparandet mellan olika banker för att säkra insättningsgarantin på en miljon eller hur brukar man göra?

Det bekvämaste är ju att leta upp ett sparkonto med fria uttag och okay ränta och sedan sätta in allt där men vet inte om det är en dum risk ifall allt plötsligt smäller?

Hur gör ni andra? :slight_smile:

För över dem till skattekontot så slipper du tänkta på insättningsgaranti. Just nu är räntan 1,6875% skattefritt.

3 gillningar

Vilka risker ser du i verksamheten? Hur ser din fasta kostnadsmassa ut i bolaget?

Om du ser behovet av att bufferten ska täcka ett halvår så flytta över detta som Robert skriver till skattekontot där du får bra skattefri ränta.

Det andra alternativet om det rör sig om överlikviditet är väl att se över eventuell utdelning givet att denna inte redan är maxad?

Bra tips! Det hade jag inte tänkt på!

Bra inspel! Den fasta kostnadsmassan består främst av anställdas löner och intäkterna kommer löpande från kunder (konsultbyrå). Så den stora risken över tid är ju churn från kunder som lämnar men det sker inte över en natt och skulle mer tära på lönsamheten över tid om jag inte förlorar alla kunder över en natt. Men då har jag väl större problem.

Kör på Skattekontot, hade inte tänkt på det! Utdelningen är maxad för tillfället men nästa år kommer jag kunna ta ut lite mer.

Starta en företags KF på tex Avanza och investera det tillsvidare? :slight_smile:

2 gillningar

Jag förstår, är deras lön på något sätt kopplad till deras intäkter (om du har en sådan lönemodell) eller är det fasta månadslöner?

Är det månadslöner går det ju utmärkt att helt enkelt att sätta ditt buffertmål - räkna på hur mycket pengar du behöver för att kunna täcka lönerna under en 3 - 6 månaders period (den period du vill kunna garantera dina anställdas löner / den tid det tar att säga upp dom om det värsta händer) så du har den tryggheten.

Resterande del kanske kan investeras som JFB är inne på - då kan du få lite bättre avkastning på just dessa. Detta dock givet att du är beredd att riska dessa pengar.

Nu verkar det vara ett trevligt bekymmer du har då du helt enkelt har för mycket pengar i bolaget.

En rent praktisk fråga - jobbar du för att maxa upp utdelningsnivåerna på din K10? Bör ju vara så att huvudregeln bör kunna generera ganska bra belopp med en konsultverksamhet.

Tack för tipsen, mycket bra input! Känner inte riktigt att jag vågar sitta och investera pengarna utan är mest ute efter riskfria alternativ men med bättre avkastning än SEB:s uttagsfria konton :slight_smile:

Gällande lönerna är det lite av en kombination men främst fasta, så jag kan ganska lätt göra en prognos på vad som behövs närmsta 3-6 månaderna i ett worst case scenario och behålla det beloppet.

Ja från och med 2024 kommer jag kunna ta ut rätt mycket via K10 huvudregeln, då begränsas jag nog snarare av hur mycket jag vågar plocka ut kontra behålla för sämre tider. Senaste bokslutet var jag begränsad av att jag inte tagit ut någon lön i firman då jag startade den 2022 och redan hade nått brytgränsen för statlig inkomstskatt från min tidigare anställning. Så kunde bara använda mig av schablonregeln. Nu plockar jag en lön mot maxnivå (ca 50 k i månaden) och kommer kunna använda huvudregeln med löneunderlag vid bokslutet. Om allt fortsätter rulla på det vill säga :slight_smile:

Det låter ju fantastiskt! :slight_smile:

Grattis till modet att dra igång ett bolag och dessutom verka göra detta väldigt bra. Låter som ditt buffert belopp kan vara det som begränsar dig i ditt uttag också så kanske ha en målbild att dra allt upp till denna nivå. Då beloppet ändras kan du justera din buffert och på så sätt alltid känna dig trygg över att du alltid klarar en viss tid utan intäkter.

En till praktiskt detalj som inte nämnts redan, om du sätter in pengarna på skatteverket så se till att du ändrar din gräns för vilket belopp som betalas ut automatiskt. Detta gör du via skatteverket - skattekonto och fliken “Utbetalningsspärrar”

1 gillning

Tack! Det är en väldigt spännande resa. Pendlar mellan hopp och förtvivlan flera gånger per dag. :smile:

Bra tänk med bufferten! Ska kolla utbetalningsspärrarna också!

Leo

1 gillning