Någon som har några vettiga inspel vad som brukar anses som standard vid att låta pengarna i ABt jobba? 150-300k
Tänker på pengar som inte behovs kortsiktigt för verksamheten eller som avser bolagsskatten.
Tänkte först på KF på bolaget för att sätta in på LF global index. Men det kanske är för hög risk om medparten skall användas för utdelning efter detta kalenderåret?
Någon annars som kör företags räntekonto i exempelvis 3 månader och fyller på baserat på vilka likvider som krävs? Fungerar detta på liknande sätt som privat isåfall och skatt dras automatiskt?
Jag kör sparkonto med vanlig ränta på överlikviditet som jag kanske vill ta ut inom något år. Resterande överskott har jag på KF i globala indexfonder tills jag blir pensionär.
Jag kör sparkonto med ränta för mina bolag.
Har kvartalsmoms och de pengarna går varje månad till ett konto med rörlig ränta, för närvarande har jag 4,35% på Aros Kapital.
För det jag inte behöver i närtid har jag bundit på 12 mån. på 4,35-4,40 ´% (olika startdatum).
Det dras ingen skatt utan du bokför det som inkomst av kapital och det beläggs med bolagsskatt när du stänger året.
Om du hade tänkt investera pengarna långsiktigt efter utdelningen kan du kunna investera med samma risknivå redan när pengarna ligger och väntar i bolaget. många här blir stressade av fondbyten, då man ligger utanför marknaden några dagar. De hade gått i djup depression om de haft kapital utanför marknaden i ett år bara för att vänta på överföringen från bolag till dig som privatperson….