Investera holdigbolagets kapital på någorlunda säkert sätt, sparkonto vs Avanza fonder?

Hej.

En fråga till er som har holdingbolag och sparar undan överskott från ert företag, hur investerar ni dem?

Jag tänker att jag sparar till att kunna gå i pension och gå tidigare, om 5-10 år och då ta ut som vinst. Idag har jag det på ett enkelt SBAB sparkonto men eftersom räntan nu gått ner en del funderar jag på fonder. Jag vill gärna ha så problemfritt sparande som möjligt då jag inte aktivt håller på med placeringar. Jag har alltså ett SBAB företagskonto, men tänker att kanske Avanza fonder är bättre i dessa tider? Jag vill ju att detta puttrar på så bra som möjligt i 5-10 år som sagt. Hur gör ni, eller hur hade ni gjort i detta fall?

1 gillning

Ja, varför inte? Så har åtminstone jag gjort med reservation för att jag har längre sparhorisont än 5 år.

1 gillning

Jag har mitt holdingbolags investeringar på Avanza (globala index). Då fick jag deras private banking också, med allt vad det innebär.

1 gillning

Läs gärna här:

2 gillningar

Psst. Vad kommer skattesatsen 22 % ifrån? Borde den inte vara 20,6 %? :nerd_face:

1 gillning

Otur när jag tänkte? Lever ibland kvar på den tiden det var det. :see_no_evil_monkey: Fixat nu iaf.

1 gillning

Borde du inte ha det med samma risk som om det var dina privata pengar? Så resonerar jag, och har det i en KF på lysa.

Om du haft det i handen, hade du haft det på ett bankkonto eller ett ISK?

Det ligger såklart något i det du säger @kejsaren , hade det varit privata pengar som jag inte hade ett direkt behov av, eller sparpengar för diffusa framtida ändamål hade jag haft dem på ett ISK. I mitt fall för ett antal år sedan gjorde mitt företag en stor flytt som vi inte riktigt visste hur det skulle påverka framtiden och om större investeringar behövdes, så därför tyckte jag det var säkrare att ha medlen på ett bankkonto där man visste att det garanterat ökade, om än ganska lite . Dessutom hade man riktigt bra sparränta fram till för inte så längesedan. Nu tre år efter flytt och jag ser att verksamheten flyter på bra, inser jag att den bufferten inte var nödvändig och sparräntan på bankkonto rasat, känns det som läge att placera om.
Jag är en person som sover bäst om nätterna med låg/medel risk i ekonomin, och sömnen är det jag prioriterat mest. :slight_smile: Men sparkonto i nuläget @kejsaren känns som en aningen trögflytande sparform.
Tack alla ni andra @janbolmeson @Robert_G @Flurre för bra input ni får in mig på en bra tankebana.