Hejsan RikaTillsammans medlemmar!
Min första tråd här, ifall den ligger fel eller något får ni gärna flytta den.
Jag började för några år sedan med fonder och aktier hos Avanza där jag själv sparade mindre summor pengar sporadiskt. Av alla pengar jag har ligger egentligen bara en liten bråkdel som investering eller på sparkonto. Dels har jag inte haft tid att sätta mig in i allt, och dels har jag känt mig begränsad under den tiden jag varit minderårig och inte kunnat se/göra allt själv. Förra året fyllde jag dock 18 och har nu äntligen kontroll över hela min ekonomi.
Min idé är att bli kund hos Nordnet och flytta över mina fonder & aktier dit, vilka hittills är värda under 50 000 kr och därmed slipper courtage & fondavgifter enligt deras prissättning. Hos Avanza planerar jag att öppna ett antal Sparkonto+ hos några av de banker de erbjuder, för att placera en lika stor andel av mina övriga pengar i de kontorna. Detta för att få ta del av allas räntor och slippa enbart ha ett kontos ränta. Aktier & fonder tänker jag därefter inte handla hos Avanza för att slippa courtage och fondavgifter då det totala sparande kommer överstiga 50 000 kr där. Självklart ser jag till att ha en del pengar kvar hos min nuvarande bank också.
Hur låter det? Finns det något jag bör tänka på eller ta i bekanting som jag kan ha missat?
Tack!