Hej,
Detta blir mitt första inlägg här på forumet, men har kikat in och läst en hel del. Ser att det finns mycket att lära sig!
Jag har i dagsläget ca. 400k på ett sparkonto som jag har tänkt placera. Mitt sparande är ungefär 10tkr/mån.
En tänke var att jag ska placera hela klumpsumman på t.ex. LF Global eller liknande, sedan fylla på med ett par tkr varje månad och resten in på ett sparkonto. Jag kommer eventuellt köpa en bostad om 2-4 år, beroende på hur marknaden ser ut och hur mitt liv ser ut. Lite oklart om exakt tidpunkt.
Jag kan rekommendera att börja läsa igenom denna avdelningen
Därefter denna artikel som handlar om att investera en större klumpsumma:
När det gäller sparande på 2-4år som du nämner och då dessutom till någon så viktigt som bostad så skulle jag ha pengarna på sparkonto. Åtminstone allt som är tänkt till bostaden. Ska du investera på börsen så rekommenderas en sparhorisont på mint 3+ år och då brukar jag tänka 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont.
Så om du har 10% minst i sparhorisont så förslagsvis 100% aktier.
Om du har 4 år så 40% aktier, resten sparkonto eller räntor.
Om du inte vet exakt sparhorisont så kanske en 50/50-portfölj.
Tack för svaret och länkarna! Förstår att 3-4 år är en ganska kort tid, tyvärr.
Då kanske jag borde lägga in alla 400tkr på ett sparkonto tillsvidare, i alla fall tills jag vet bättre och kanske justera senare, exempelvis lägga över en del av det i en globalfond i framtiden.
Jag har kollat lite på sparkonton som finns via Avanza eftersom det känns smidigt. Just nu är sparräntan för konton utan bindningstid 2%. Låter det som en bra idé att slänga in mitt sparkapital där? Spelar det någon roll vilken bank man väljer? T.ex. Nordax eller Rusurs Bank osv?
Viktigast är att det finns insättningsgaranti! Gärna i kombination med så bra ränta som möjligt. Du kan jämföra olika sparkonton på compriser. Själv vill jag helst även ha fria uttag och ej bundet.