Hjälp att placera pengar

Hej!

Jag är en person i början av 20-års åldern och sitter på en summa på ca ~200k i ett sparkonto med lite över 2% ränta varav ca 85k består utav CSN lån sen tidigare studier. Mina utgifter per månad ligger ungefär runt 7-8k. Utöver de 200k har jag 20k i aktier, 6k på Lysa 100/0 och 14k blandat på avanza.

För tillfället har jag sommarjobb och planerar att påbörja en ny utbildning till våren och har en lång sparhorisont, samt inget behov av lägenhetsköp eller någon annat stort inköp den närmsta tiden.

Jag vill dock inte ha pengarna liggandes på så låg ränta och undrar vart som är rimligt att placera resterande pengarna från sparkontot och hur mycket. Jag lutar starkt mot att placera majoriteten i 100/0 på Lysa i en stor klumpsumma men vågar inte riktigt ta steget. Jag är heller inte emot att placera pengarna i en lämplig fond på Avanza.

Ska jag månadsvis lägga i en mindre mängd för bekvämlighetens skull i rådande marknad eller är den förväntade avkastning högre i längden om jag lägger en större mängd direkt? Jag är inte rädd för det senare alternativet. Tar gärna emot tips!

Tack på förhand

Jag tycker du kan ha kvar en del på sparkontot som buffert. Hur mycket du ska ha där kan bara du själv avgöra dock. Men kanske ett par månaders utgifter samt om du äger nåt som plötsligt kan gå sönder och måste snabbt lagas.

Lysa 100/0 för långsiktigt sparande kommer bli kanon! Skicka in allt som en klumpsumma, då det statistikt har lånat sig eftersom alla pengarna sätts i arbete direkt :slight_smile:

1 gillning

Det beror på hur börsen går i framtiden.
Varje dag är det 51% chans att börsen går upp och 49% risk att den går ner. Det innebär att du har störst chans att tjäna pengar om du lägger in allt på börsen så snabbt som möjligt, men det beror också på hur du tror att du skulle reagera om det visar sig att du hade otur och börsen tappar stort strax efter du gick in. Många tappar sugen efter en sådan smäll och tar ut de pengar som är kvar och väntar till börsen har gått upp igen innan de vågar investera igen. Om du tror att du är av den typen är det bättre att sätta in litet i taget eftersom det då är lättare att stå fast vid sin plan.
Frågan är så komplicerad att det finns ett helt avsnitt om den:

4 gillningar