Hur fördela en miljon?

Hej!

Jag är en 33-årig man som trots noll tidigare intresse för att spara pengar i aktier, fonder och liknande lyckats spara ihop drygt en miljon på mitt Ica-konto via lönen…

Det har länge varit ett mål för mig att ha en miljon som en säkerhet i vuxenlivet, helst utan att behöva spendera av det förutom i nödfall.

Nu har jag fått upp ögonen för detta och insett att jag istället borde låta dessa pengar jobba och växa övertid.

Då är frågan, hur ska jag fördela pengarna för att få de att växa på bästa sätt? Hur ska jag sätta in pengarna osv? Jag vill förtydliga att jag verkligen är en amatör i gemet. Just nu är jag mest intresserad av sånt som är relativt simpelt och lättförståeligt, till exempel har jag genom podden fått upp ögonen för Lysa.

Jag är inte särskilt riskbenägen, vill inte förlora de här pengarna som tagit mig långt tålamod att jobba upp. Däremot är jag ganska långsiktig.

Tacksam för experttips!

3 gillningar

Hur stor är sannolikheten att du inom säg 5 år kanske vill köpa bostad?

1 gillning

Sätt in en buffert på sparkonto med insättningsgaranti till att börja med. Du kan välja vilken nischbank som helst för att få en bra ränta.

1 gillning

Jag har en bostad som jag äger själv och en sambo som förhoppningsvis också kan bidra till nästa bostad. Så även om jag nog kommer byta bostad inom kommande 5-10 år så jag hoppas inte behöva använda så mycket av de här sparpengarna på det!

1 gillning

Ta en liten del och sätt på lysa, låt säga 100tkr och se hur du reagerar vid upp och nedgångar.

Lysa eller en global indexfond är ju menat som en ganska säker och långsiktig investering. Men marknaden just nu är lite orolig med oljepriser som fluktuerar rätt kraftigt så kan ju bli ett bakslag direkt.

Alternativet är väl ett sparkonto med ränta för att iaf hålla jämna steg med inflationen.

1 gillning

Grattis och snyggt jobbat!

Du verkar ju långsiktig och grym på att spara. Så jag skulle köpa DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global på ett ISK på Avanza för hela klabbet. Och jag skulle passa på nu när börsen har rea på grund av omvärldsläget. Dessutom ett perfekt tillfälle att vänja sig vid att börsen går upp och ner. Om du blir nervös av att det svänger är det bara att zooma ut i grafen över historisk avkastning för fonden för att få lite perspektiv. Du kommer se att det lutat rätt bra uppåt trots pandemier, krig, tullar osv.

Om du vill fortsätta spara kan du sätta upp ett automatiskt månadssparande i samma fond. Då kan du dessutom glädjas de gånger börsen går ner då du då får mer fond för pengarna.

Om du vill ha typ 50.000 eller något i buffert skulle jag också tipsa om ett sparkonto med bra ränta. Till exempel på Froda.

1 gillning
3 gillningar